Op het concours d'élégance van Pebble Beach konden we een nieuwe sportwagen ontdekken die gebaseerd is op de Dodge Viper en veelvuldig gebruikmaakt van koolstofvezel. Hij is het werk van de Zweedse designer Daniel Paulin. De Devon GTX - genoemd naar de oprichter van het merk, Scott Devon - wordt dus aangedreven door een V10 met een blokhoek van 90° en een cilinderinhoud van 8,4 liter, die 650 pk bij 6.100 o/m ontwikkelt (50 meer dan de Viper). De motor is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.
Het onderstel rust op een ophanging met klassieke of met variabele schokdemping. Deze tweezitscoupé met naar boven scharnierende deuren is de 4.374 millimeter lang en 1.230 millimeter hoog, terwijl de wielbasis 2.509 millimeter bedraagt. Hij gaat geschoeid met Michelin Pilot-sportbanden van 18 of 19 duim vooraan en 19 of 20 duim achteraan. Het remsysteem is flink uit de kluiten gewassen, met vooraan zes zuigers en schijven van 380 x 32 millimeter en achteraan vier zuigers en schijven van 355 x 32 millimeter.
Deze assertieve achterwielaandrijver is echter vooral van plan om de Nissan GT-R en de Porsche 911 Turbo uit het klassement van de beste chrono's voor productiewagens te kieperen. Vooraleer hij zich op de Nürburgring stort, heeft de Amerikaan zijn kunnen al getoond op het Californische circuit Laguna Seca. En daar wist hij met een rondetijd van 1'35"075 de Nissan GT-R en de Porsche 911 Turbo al 4 seconden aan de broek te smeren. De productie van de Devon GTX zal van start gaan in 2010, in de Verenigde Staten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!