De basis is bekend, want de DS 9 bouwt op de fundamenten van de Peugeot 508. Maar de verpakking verschilt, want deze 4,93 meter lange limousine zet luxe, comfort en technologie bovenaan de agenda, zoals dat destijds ook het geval was bij de legendarische Citroën DS waaraan het luxemerk zijn naam ontleent. Plug-inhybride technologie hadden ze toen nog niet. De DS 9 komt meteen als E-Tense, met een aandrijflijn die een 1,6 liter-turbobenzine combineert met een accupakket van 11,9 kWh en een in de achttrapsautomaat geïntegreerde elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 225 pk.
Die plug-inhybride aandrijflijn zorgt ervoor dat de DS 9 een elektrische topsnelheid van 135 km/u heeft en dat je tot 50 kilometer ver geraakt op een lading. Later volgt een krachtigere en vierwielaangedreven variant met een twee elektromotoren.
Comfort primeert
De inzittenden van de DS 9 baden in luxe. Het dashboard hult zich in nappaleder en de dakhemel in alcantara, maar het zijn details zoals de met leder beklede deurhendels en de kristalvormige bedieningsknoppen waarmee de DS 9 het verschil maakt. Verder noteren we hoogwaardig audiosysteem van Focal, een zowel verwarmde als gekoelde achterbank met massagefunctie, gelamineerde glaspartijen voor een betere geluidsisolatie en allerlei personaliseringsmogelijkheden voor het interieur.
Van de DS 7 Crossback komt de zogeheten DS Active Scan Suspension, een onderstelsysteem dat anticipeert op de veranderingen in het wegdek. Het wordt gestuurd door zowel een camera als sensoren en past onder meer de demping, de vering en de stuurhoek aan om het rijcomfort te maximaliseren. De DS Drive Assist bezorgt de DS 9 semi-autonome rijfunctionaliteiten, de DS Park Pilot zorgt ervoor dat hij zichzelf parkeert en de DS Smart Access maakt het mogelijk om de wagen te ongrendelen via de smartphone. En zo kunnen we nog wel even verder blijven gaan, aan snufjes geen gebrek.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!