Eagle kennen we van de Speedster, de Low Drag GT en de Spyder GT, moderne interpretaties van klassieke Jaguar-modellen. Daar komt nu deze Lightweight GT bij, gebaseerd op de gelijknamige variant van de Jaguar E-Type. Die stamt uit 1963 en kende een oplage van nauwelijks 12 exemplaren. Hoe gaat Eagle te werk?
Je moet een Series 1 van de Jaguar E-Type op de kop kunnen tikken, want die fungeert als basis voor de Eagle Lightweight GT. Daarna nemen ze het koetswerk onder handen: elk onderdeel wordt opnieuw ontwikkeld, een proces waarin 2.500 manuren gestoken wordt. Daarbij gaan ze verder dan wat Jaguar destijds deed met hun Lightweight GT, want de wielkasten staan wat dikker (want Eagle gaat voor grotere wielen) en ook de achterruit is anders (om de aerodynamica te verbeteren). Het interieur verwelkomt een airco en krijgt een aangepaste zitpositie.
Geen V8?
Onder de gestrekte motorkap komt een zes-in-lijn te liggen, een door het originele Jag-blok geïnspireerde 4,7 liter-krachtbron die goed is voor een piekvermogen van 385 pk voor een maximumkoppel van 510 Nm. Omdat Eagle materialen zoals magnesium, titanium en inconel gebruikt, maakt de Lightweight GT zijn naam meer dan waar. De Britse sportwagen zet amper 1.017 kilogram op de weegschaal. Het origineel woog nog minder: 975 kilogram. Maar dat was een gestripte racer.
Wil je liever een echte Jaguar Lightweighte GT en geen Eagle? Dan moet je een van de 6 Continuation-modellen hebben die Jaguar Heritage in 2014 bouwde. Of een van de 12 originele exemplaren op de kop proberen te tikken...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!