50 jaar na zijn debuut herrijst de Fiat 124 uit zijn as dankzij de Mazda MX-5, die zijn onderhuidse elementen (en meer) deelt met de Italiaan. Dat geldt uiteraard voor het platform en de wieltreinen, maar toch proberen ze zich ook te onderscheiden, met name wat de motoren betreft. Fiat zal namelijk geen twee motoren aanbieden, maar slechts één, een Italiaanse krachtbron: de drukgevoede 1.4 MultiAir die bij ons 140 pk en 240 Nm zal ontwikkelen. Deze motor zal alleen gecombineerd worden met een manuele zesversnellingsbak. Fiat geeft nog geen cijfers vrij, maar de constructeur meldt wel dat het prestatieniveau vergelijkbaar zou moeten zijn met dat van de MX-5 2.0, de krachtigste versie dus (160 pk). In de VS zal echter een versie met 160 pk op de markt gebracht worden van deze zelfde MultiAir-motor, maar dan misschien met een automatische versnellingsbak, net als aan de andere kant van de Grote Plas het geval is voor de Miata, zoals de MX-5 daar nog altijd heet.
Langer
De 124 Spider is net iets langer dan de MX-5 door de ietwat imposantere overhangen. Fiat en Mazda hebben elkaar ook de gelegenheid gegeven om zich te onderscheiden in hun stijl, want zo goed als alle koetswerkpanelen zijn specifiek voor beide auto’s, met uitzondering van de voorruit, het stoffen dak en uiteraard de rolbeugels, die volledig overgenomen werden door de Japanner.
Geïnspireerd op de eerste 124 Spider
Binnenin zien we uiteraard de trekken van de MX-5 terug, maar ook hier heeft Fiat inspanningen geleverd om zijn product te personaliseren. Dat merken we onder andere aan de bedieningsorganen en zelfs aan de multimedia-interface, die een angepaste versie is van het systeem van Mazda. Fiat heeft dus alles geprobeerd om zijn erfgoed te vereeuwigen en elementen van de oude 124 over te nemen – zoals het zeshoekige radiatorrooster of de drie leddagrijlichten rond de koplampen, die knipogen naar de chroomringen van weleer – maar zonder te veel de neo-retrotoer op te gaan. Ook vertoont de motorkap twee krachtige uitstulpingen, net als de oorspronkelijke 124.
Heel verschillende flanken
De flanken zijn ook heel anders dan die van de MX-5, met een vouw die over de volledige zijkant van het voertuig loopt. De achterkant van de Fiat ten slotte heeft andere, meer rechthoekige lichten en de achteruitrijverlichting werd centraal onderaan in de achterbumper geplaatst. En net als bij de eerste 124 werd het Fiat-logo plat op de kofferbak geplaatst en niet verticaal.
Toekomstige Abarth-versies
Van de 124 Spider komen waarschijnlijk ook één of meerdere Abarth-versies. Die zullen zich onderscheiden door agressievere bumpers, bredere wielkasten en vooral een opgedreven versie van de 1.4 MultiAir, die waarschijnlijk om en bij de 170 pk zal kunnen ontwikkelen. We verwachten dat deze versies (en helaas enkele deze) zullen profiteren van het sperdifferentieel dat gemonteerd wordt op de MX-5 2.0. Fiat gaf geen informatie over de prijs, maar we verwachten dat de 124 Spider gelanceerd wordt tegen een prijs die net wat hoger ligt dan die van de MX-5.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!