Ford brengt binnenkort een piepkleine 1.0-EcoBoostmotor op de markt. Deze rechtstreeks ingespoten, uit aluminium opgebouwde turbodriecilinder zal verkrijgbaar zijn in twee vermogensversies: 100 en 125 pk. Hij start zijn carrière in de Focus, begin 2012. Daarna zal hij snel zijn weg vinden naar de toekomstige B-Max en de C-Max. Zijn kleine cilinderinhoud moet uiteraard vooral de zuinigheid ten goede komen. Ford belooft een normverbruik van ongeveer 5,0 l/100 km, wat in de Focus een CO2-uitstoot van 114 g/km oplevert voor de 125 pk en 109 g/km voor de 100 pk-versie.
Voor de 1.0 werd een nieuwe productielijn gebouwd in Keulen. Hij zal ook worden geproduceerd in het Roemeense Craiova. Daarmee moeten jaarlijks tot 700.000 EcoBoost-driecilinders van de band lopen. De productie is zo milieuvriendelijk gehouden. Zo is het volume koelolie dat nodig is bij het maken van de onderdelen drastisch verminderd. Bovendien kan dankzij de 'cold testing'-methode een motor proefdraaien zonder dat hij moet worden gestart. Ten slotte is dankzij (semi-)automatisering een assemblage mogelijk die tot op 10 micron precies is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!