De nieuwe Fiesta wordt pas in de herfst op de markt gebracht, maar in maart zal hij al te bewonderen zijn op het Zwitserse autosalon. De drie- en vijfdeursversie worden tegelijk onthuld, maar foto's zijn er voorlopig enkel van de eerste. In de vloeiende lijnen van de nieuwe Fiesta is zijn hoekige voorganger totaal niet meer te herkennen. Het vloeiende lijnenspel en de opvallende plooi op de flank kennen we echter al van de Mondeo, S-Max en Galaxy. Goed nieuws is dat de Fiesta op hetzelfde platform staat als de vorig jaar gelanceerde Mazda 2. Die blinkt vooral uit door zijn lage gewicht, waardoor de nieuweling minder weegt dan zijn voorganger. De Fiesta werd ook nauwelijks groter. Daarmee gaat Ford in tegen de trend in het B-segment van steeds groter en zwaarder en dus dorstiger en langzamer.
Ford doet hoofdzakelijk een beroep op motoren die we al kennen van de vorige Fiesta. Het benzinegamma begint merkwaardig genoeg met de 1,25-liter, die een paar jaar uit het gamma verdwenen was, maar nu weer opduikt. Hij is verkrijgbaar met 60 of 80 pk. Daarboven situeert zich de 1.4 met 91 pk. De voorlopige topmotor wordt een nieuwe 1.6 die onder andere dankzij een variabele distributie 115 pk levert. Wie lever diesel rijdt, kan kiezen uit de bekende 1.4 TDCi met 68 pk of de 1.6 TDCi met 90 pk en roetfilter. Alle motoren zijn aan een manuele vijfversnellingsbak gekoppeld, maar voor sommige krachtbronnen is een viertrapsautomaat verkrijgbaar.
Qua luxe-items kan de nieuwe Fiesta worden uitgerust met een handsfree sleutel, een mp3-speler met USB-poort of Bluetooth. Zoals alle nieuwe Fords (en Land Rovers) krijgt de Fiesta een speciale klep in de vulopening van de tank die het onmogelijk maakt om de verkeerde brandstof te tanken.
Foto's : Sébastien Mauroy, Newspress & Constructeur
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!