Eind 2011 wordt het gamma van de Focus in Amerika aangevuld met een volledig elektrische versie. Europa moet nog tot 2013 wachten. De auto wordt aangedreven door een elektromotor van 100 kW (136 pk) die wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 23 kWh. De topsnelheid is begrensd op 136 km/h. Ford zegt nog niets over het rijbereik, maar het zou op het niveau van andere elektrische auto's moeten zijn: zo'n 160 kilometer. De constructeur geeft wel aan dat herladen 'slechts' vier uur in beslag zou nemen aan een 220 V-stekker, wat maar half zo lang is als vergelijkbare rivalen.
De uiterlijke verschillen met de Focussen met klassieke verbrandingsmotor zijn miniem: de elektrische variant heeft een hertekende voorbumper en een ander radiatorrooster. De koffer is wel verkleind omdat onder de vloer het pakket batterijen zit. De neerklapbare achterbank blijft echter behouden. Het instrumentenbord is aangepast aan elektrisch rijden, met onder andere een 'coach' die tips geeft om het verbruik te drukken. Het navigatiesysteem kent een eco-stand die een zo zuinig mogelijk traject kan uitstippelen. En ten slotte kan het boordsysteem van de auto via draadloos internet de laadtoestand van de batterij doorgeven aan een smartphone.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!