De Europese versie van de Ford Mustang wordt herwerkt voor 2018. Onder de evoluties noteren we meer motorvermogen en aanpassingen aan het onderstel, de uitlaat en de esthetiek van het interieur. We leggen even uit hoe hij in detail verschilt van de huidige versie.
Onder de motorkap
De twee motoren (5.0-V8 en 2.3 EcoBoost-viercilinder) zijn opgefrist. De V8 krijgt er flink wat vermogen bij en gaat van 415 naar 450 pk, wat niet alleen zijn prestaties moet verbeteren, maar vooral de afstand tot de 2.3 EcoBoost moet vergroten, want die zette hem eerlijk gezegd wat in de schaduw. Die laatste motor ziet bovendien zijn vermogen flink zakken, van 317 naar 289 pk, wat toch wat raar lijkt. Volgens Ford is dat prestatieverlies het gevolg van een hogere tegendruk in de uitlaatlijn als gevolg van een fijnstoffilter. Die is nodig om de jongste uitstootnormen (van september 2017) van Europa te halen. Een overboost-functie in combinatie met een veel efficiëntere 10-trapsautomaat zou het prestatieverlies echter tenietdoen.
Zoals in een videogame
Ford meldt verder dat de 2.3 EcoBoost voortaan ook is uitgerust met “Ford’s Electronic Line Lock”, waarmee eigenaars hun koude banden kunnen opwarmen via een burnout. Wanneer deze modus is ingeschakeld, kiest het centrale scherm een grafiek zoals in een videogame. Verder is het interieur aangekleed met veel aangenamere en zachtere kunststoffen. De uitrusting is aangevuld en omvat voortaan standaard ledkoplampen, terwijl in de optielijst een adaptieve snelheidsregelaar is opgedoken. Een waarschuwing bij het overschrijden van een witte lijn, een actieve spoorassistent en andere veiligheidssystemen zouden moeten helpen om de EuropNCAP-score van de Mustang op te krikken. Dat kan hij hard gebruiken, want bij zijn tests bleef hij op slechts 2 sterren steken.
Ophanging
De Mustang krijgt verder adaptieve Magneride-schokdempers als optie waarmee de efficiëntie erop vooruit gaat. Verder krijgen de standaard passieve dempers een nieuwe ijking om de auto stabieler te maken, iets waar ook de dikkere antirolstangen aan moeten bijdragen. Bestuurders kunnen verder kiezen uit nieuwe rijmodi. Naast de gebruikelijke Normal, Sport, Track en Snow/Wet komt er nu nog Drag Strip voor bliksemstarts en Good Neighbor, die de uitlaat stiller maakt. Praktisch voor wie op extreme tijdstippen thuiskomt of vertrekt en de buren niet wil wekken.
Een beetje opsmuk
Uiterlijk heeft de Mustang een nieuwe motorkap, die lager is en meer ventilatiegaten krijgt, terwijl het radiatorrooster is hertekend. Achteraan krijgt hij een andere bumper en een nieuwe diffuser. Waarschijnlijk worden de nieuwe Mustangs geleverd vanaf het tweede trimester van 2018.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!