De 458 Italia wordt op pensioen gestuurd en krijgt aflossing in de vorm van de 488 GTB, die wordt onthuld op het autosalon van Genève (5-15 maart). De nieuwe berlinetta heeft nog steeds een V8 die centraal achterin is opgesteld, maar die is niet langer atmosferisch. De GTB doet namelijk een beroep op een drukgevoede V8. De 3,9 liter grote achtcilinder ontwikkelt 670 pk en, in de hoogste versnelling, 760 Nm. Daarmee zou de coupé 0,2 tellen minder nodig hebben om naar 100 km/h te sprinten dan zijn voorganger 458, met een ronde tijd van drie seconden. 200 km/h zou na slechts 8,3 seconden op de teller staan.
De 488 GTB krijgt een variabele sturing van de drukvoeding, die nauw samenwerkt met de versnellingsbak. Op die manier zou de auto volgens Ferrari ongelooflijk gedoseerd optrekken wanneer de bestuurder plankgas geeft. De technologie en de elektronische rijhulpsystemen zouden de auto toegankelijk moeten maken voor iedereen, terwijl hij toch de sensaties garandeert die bij een model uit Maranello passen, zowel op de weg als op het circuit. De ingenieurs hebben ook hard gewerkt aan een nieuwe geluidsidentiteit voor de motor.
Verder is veel aandacht besteed aan het rijgedrag bij hoge snelheden. De 488 GTB kent een 50 procent betere neerwaartse druk terwijl zijn luchtweerstand toch is verminderd in vergelijking met die van de 458. Het profiel van de auto is dus niet alleen volgens esthetische normen bestudeerd, maar ook volgens stroomlijntechnische voorschriften. Zo zouden de zijdelingse luchtinlaten bijvoorbeeld minder vacuüm achter de auto creëren. Zijn spoiler wordt gecombineerd met een diffuser met actieve kleppen. Die laatste zit hoger als gevolg van de anders opgestelde uitlaten. De onderkant van de auto ten slotte is aangekleed met wervelaars.
Het rijgedrag wordt noodzakelijkerwijs bepaald door diverse rijhulpmiddelen. Zo heeft de tweezitter een driftcontrole Ferrari Side Slip Angle Control (SSC2) die preciezer en minder opdringerig zou werken. Het is geïntegreerd in de trekkrachtcontrole F1-Trac en het elektronische differentieel E-Diff. Ook de adaptieve schokdempers worden door het SSC2 gebruikt. In de auto heeft de bestuurder de controle via diverse op stuurstengels gemonteerde combinaties. Het dashboard is mooi gescheiden van de middentunnel. De Ferrari 488 GTB is verkrijgbaar vanaf deze zomer (maar de orderboeken staan open vanaf maart) voor een prijs die net onder de 200.000 euro zou blijven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!