Bugatti is uiteraard naar Genève afgezakt met een wereldpremière. Het gaat om de eerste speciale versie van zijn Chiron. Die heet Chiron Sport en onderscheidt zich van de ‘gewone’ variant door een aantal evoluties die zijn meest veeleisende en rijkste klanten moeten verleiden.
Identiek vermogen
Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen: de Chiron Sport is geen krachtiger versie van de Chiron. Onder zijn zo charismatische kleedje ligt nog steeds een 8.0-W16 quadriturbo met 1.500 pk en 1.600 Nm. Daarmee haalt het monster een “begrensde” topsnelheid van 420 km/h en sprint hij van 0 naar 100 km/h in 2,4 seconden. Maar volgens de constructeur combineert de Sport deze prestaties met meer rijdynamiek.
Scherper
Een en ander is te danken aan een lichte afslankkuur en een paar technische wijzigingen. Zo zijn de schokdempers 10 procent stugger gemaakt, is het stuur herwerkt en is de functie Dynamic Torque Vectoring geherprogrammeerd, waardoor het koppel nog beter tussen de wielen wordt verdeeld. Door verder lichtere velgen te kiezen met een racedesign en koolstofvezel te gebruiken voor de ruitenwisserarmen, de antirolstang en de beschermplaat van de luchthapper zou de Chiron 18 kilo minder wegen dan de standaardversie. Op de Nardo-ring zou hij 5 seconden per ronde sneller zijn. Indrukwekkend, net zoals zijn prijskaartje van 2,65 miljoen euro. De eerste exemplaren worden eind dit jaar geleverd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!