Twaalf stuks gaat Pininfarina bouwen van zijn H2 Speed, waarvoor de conceptcar in 2016 was onthuld. Vandaag, twee jaar later, maken we kennis met de definitieve versie in Genève. Die onderscheidt zich door een licht herwerkt design om zijn stroomlijn te verbeteren. Maar als je zou overwegen om er eentje aan te schaffen, dan moet je niet denken dat je ermee naar de bakker kan snorren. De 12 exemplaren zijn enkel geschikt voor de autosport. Ze zijn alleen gehomologeerd voor circuit maar zouden toch wat fans moeten kunnen aantrekken tijdens trackdays. De H2 Speed heeft namelijk niet alleen zijn exclusiviteit voor zich, maar ook zijn aandrijving op waterstof. Zijn aandrijflijn is het werk van de Frans-Zwitserse specialist GreenGT en bestaat uit 4 elektromotoren, een brandstofcel van 250 kW en een bufferbatterij van 2,4 kWh. In totaal ontwikkelt de sportwagen 653 pk en daarmee kan hij van 0 naar 100 km/h optrekken in 3,4 seconden en haalt hij een topsnelheid van 300 km/h, terwijl uit de uitlaat enkel water komt. Ander goed nieuws voor wie de huur van het circuit maximaal wil gebruiken: tanken duurt slechts 3 minuten, terwijl zijn elektrische rivalen veel langer aan de stekker moeten blijven hangen. Al zal je dan wel met je eigen tankwagen met waterstof moeten komen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!