Van de definitieve versie van de GTA Concept zullen slechts 99 exemplaren worden gebouwd. Deze maand is de Spaanse supersporter toe aan een laatste reeks tests die een ontwikkelingsperiode van drie jaar afsluiten. Eind april komt hij dan op de markt. De GTA is een sportcoupé met een glazen dak en een naar onze mening erg knap koetswerk. Zijn overlangs gemonteerde V10 levert 780 pk en 920 Nm en is gekoppeld aan een sequentiële zevenversnellingsbak die als optie een automatische stand en schakelhendels aan het stuur heeft. Het monocoque-chassis is een mengeling van Kevlar, koolstofvezel en titanium. Dat bespaart gewicht, waardoor de Spanjaard in minder dan 3 seconden naar 100 km/h snelt en een topsnelheid van 350 km/h haalt.
De GTA staat op een ophanging met dubbele driehoeken en aanpasbare schokdempers. Het koetswerk kan bovendien licht worden opgekrikt om verkeersdrempels eenvoudiger te kunnen overschrijden. De exclusieve velgen zijn vooraan negentien en achteraan twintig duim groot, met banden in de respectievelijke maten 255/35 en 335/35. Via een ABS-centrale heeft de bestuurder controle over vier koolstofkeramische remschijven met een diameter van 380 millimeter en klauwen met zes zuigers van AP Racing. Het glazen dak ten slotte is uitgerust met een uniek systeem dat het mogelijk maakt om de intensiteit van de lichtinval aan te passen. Dat verklaart ten dele waarom het Spaanse bedrijf vijf technologische patenten heeft aangevraagd bij de ontwikkeling van de GTA.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!