Honda geeft de nieuwe Jazz het e:HEV-achtervoegsel om te benadrukken dat het een hybride is. Net als in Japan is het stadswagentje namelijk steeds geëlektrificeerd. De hybride oplossing van de Jazz koppelt een 1.5 VTEC-benzinemotor aan twee elektromotoren die worden gevoed door een lithium-ionbatterij. De versnellingsbak is een CVT-automaat. Het gecombineerde vermogen bedraagt 109 pk (80 kW) en 253 Nm dankzij de elektromotor die tot 13.300 opm draait. Bij volgas kan de Jazz van 0 tot 100 km/u sprinten in 9,3 seconden.
Minder schermtijd
Honda heeft ook de ergonomie van zijn systemen herdacht. Zo is het LCD-aanraakscherm ontworpen om afleiding van de bestuurder te vermijden. De Japanse ingenieurs zijn erin geslaagd om de interactieduur met 58% te verminderen tegenover de vorige generatie voor de meest gebruikte toepassingen. Zo heb je minder lang je ogen van de weg. De bediening van de interface lijkt op die van een smartphone, met personaliseerbare snelkoppelingen naar essentiële of vaak gebruikte functies. Natuurlijk kan je ook je smartphone aansluiten (Apple CarPlay of Android Auto) via de USB-kabel of zelfs draadloos.
Nog wat cijfers
De nieuwe Honda Jazz heeft een koffer van 298 liter, met neergeklapte achterbank is dat 1.203 liter. De indeling aan boord geniet van de positionering van de hybride module, met een extra batterij onder de motorkap en een benzinetank onder de voorzetels. Het model behoudt zijn ‘magische’ zetels die kunnen opklappen om grote objecten in de koffer te kunnen vervoeren. Qua emissies en verbruik kondigt Honda een WLTP-cyclus aan van 4,5 tot 4,8 l/100 km voor de hogere Crosstar-variant. Dat komt overeen met CO2-emissies van respectievelijk 102 en 110 g/km. In België is de Jazz te koop vanaf 21.800 euro, of 26.900 euro voor de Jazz Crosstar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!