De nieuwe Legend, Honda's topmodel, komt in januari uit in thuisland Japan - meteen de enige markt waar hij te koop wordt. Hij is er enkel als hybride, waarbij hij een 3.5-V6 op benzine paart aan drie elektromotoren, waarvan één voor ieder achterwiel. Op die manier beschikt de Legend meteen over vierwielaandrijving en een vectoriële verdeling van het koppel over de achtertrein. Als overbrenging doet een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen dienst. Het totale maximumvermogen bedraagt 382 pk en Honda belooft een gemiddeld verbruik van amper 5,95 l/100 km (volgens de Japanse normcyclus).
Als paradepaardje van de Japanse constructeur verwaarloost de Legend ook zijn technologische kantje niet. Zo kan hij rekenen op ledkoplampen om de weg voor de auto efficiënter te verlichten. Bovendien wijdt hij het nieuwe Sensing-veiligheidssysteem in, met een afstandscontrole die desnoods zelf uitwijkt. Deze technologie maakt gebruik van een microgolfradar in het radiatorrooster en een camera achter de voorruit. Op basis van die gegevens zendt de auto in eerste instantie een waarschuwing, om vervolgens indien nodig zelf in te grijpen op de remmen, het stuur en/of het gaspedaal.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!