De Hyundai i40 wordt de nieuwe gezinsberline van het Koreaanse merk. In maart 2011 wordt hij onthuld op het salon van Genève als break. Die is 4,77 meter lang en 1,81 meter breed en heeft een wielbasis van 2,77 meter. Het motorenpalet is erg gevarieerd. Op benzinevlak is er keuze tussen twee rechtstreeks ingespoten viercilinders, een 1.6 en een 2.0. Op dieselvlak zijn er twee varianten van de nieuwe 1.7 CRDi, waarvan de minst krachtige versie (115 pk) slechts 113 g/km aan CO2 uitstoot, wat een record is in het segment. De sterkere 136 pk-versie zit aan 119 g/km. Later volgt een biturbo-variant met 156 pk. Zowel de diesel als de 2.0 GDi kunnen als optie met een zestrapsautomaat worden geleverd.
De i40 is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld en afgesteld. Om kosten te besparen door schaalvergroting, zijn bepaalde elementen echter bij de Amerikaanse Sonata geleend. Toch hebben beide auto's een erg verschillend design en rijgedrag. Temeer omdat de i40 op een volledig nieuw platform staat dat is ontwikkeld in het R&D-centrum in Rüsselsheim. Om de veiligheid en het comfort te vergroten, kan de i40 worden uitgerust met adaptieve bochtverlichting, een spoorassistent, een automatische parkeerassistent en een adaptieve snelheidsregelaar. De i40 break komt in mei 2011 op de markt, terwijl de berline tegen november wordt verwacht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!