De 4.635 millimeter lange Ioniq 5 wordt een middelgrote CUV genoemd, hij laat zich dan ook eerder catalogeren als een crossover dan als een hatchback. Maar goed, laat het ons vooral als een nieuwe concurrent voor wagens als de Tesla Model 3 en Volkswagen ID.3 en ook ID.4 zien. Op een speciaal en dus exclusief voor een elektrische aandrijving ontworpen en E-GMP (van Electric-Global Modular Platform) gedoopt platform staat een koetswerk dat er in elk geval helemaal anders uitziet dan alles wat we al van moedermerk Hyundai kennen.
Tenzij we teruggaan tot de Pony, de allereerste seriewagen van het merk van zowat 45 jaar geleden. Daar doen de vrij hoekige vormen van de Ioniq 5 inderdaad wel een beetje aan denken, de designers beloven alvast dat we gelijkaardige looks nog op andere en dus toekomstige Ioniq-modellen zullen terugzien. Deze 5 komt met een wielbasis van 3 meter, samen met de vlakke vloer doet dat het allerbeste verhopen voor de zitruimte.
Universal Island
Elektrische auto’s bieden ook nieuwe mogelijkheden inzake de inrichting van het interieur, deze Ioniq 5 verrast met een Universal Island gedoopte en over een afstand van 14 centimeter verplaatsbare centrale console. De elektrisch verstelbare stoelen vooraan zijn zo’n 30% ‘dunner’ dan deze uit de gemiddelde auto, wat voor extra beenruimte voor de achterpassagiers zorgt. Voor die stoelen en evengoed de bekleding van de deuren, het plafond en de vloer zouden duurzame en dus milieuvriendelijke(re) materialen zijn gebruikt, waaronder zelfs gerecycleerde petflessen. In de koffer is er plaats voor 531 tot 1.591 liter bagage.
Het dashboard heeft twee schermen van elk 12 duim, het eerste (van het aanraaktype) voor het infotainment en het tweede voor de instrumenten. Ook dat laatste kan op diverse manieren worden geconfigureerd. Evengoed beschikbaar is een head-updisplay met een stukje virtuele realiteit. En al even vanzelfsprekend zijn de vele rijhulpsystemen, met nog meer SmartSense-snufjes voor (deels) autonoom rijden dan gelijk welke tot nu toe gelanceerde Hyundai.
Laden en lossen
Maar we moeten het nog over het allerbelangrijkste ‘onderdeel’ van de auto hebben, namelijk zijn elektrische aandrijving. Er komen verschillende varianten met batterijen van 58 tot 72,6 kWh. Het topmodel krijgt twee elektromotoren. Die achteraan is 211 pk en 350 Nm sterk, die vooraan levert 95 pk en 255 Nm. Deze variant heeft dus vierwielaandrijving, accelereert van 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden en pronkt met een rijbereik van zo’n 480 kilometer. Maar er komen ook Ioniqs met alleen de achterste motor, desgewenst dus ook met een kleinere accu. In het instapmodel beschik je over 170 pk en 350 Nm en spurt je naar de 100 in 8,5 seconden. De Ioniq 5 mag ook tot 1.600 kilo slepen.
De batterij kan een laadinfrastructuur van zowel 400 als 800 volt aan, zonder dat er nog extra componenten of adapters nodig zijn. Hyundai heeft een patent op het systeem, aan een laadstation van 350 kW kan een tot 10% gereduceerde batterijcapaciteit in slechts 18 minuten weer aan 80% zitten. Vijf minuten volstaan voor een bereik van 100 kilometer, toch volgens de gedane WLTP-meeting. Omgekeerd kan je met de batterij van de auto ook andere elektrische toestellen van energie voorzien, ook als de elektromotoren niet werken. Er zijn daar twee zogeheten V2L-aansluitingen voor voorzien, waarvan eentje onder de achterbank.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!