De Hyundai ix20 is een 4,1 meter korte en 1,6 meter hoge compacte eenvolumer. De 'x' in zijn naam verwijst niet naar de aanwezigheid van vierwielaandrijving of een SUV-achtig koetswerk, maar wordt door het Koreaanse merk gebruikt voor alle koetswerkvormen die geen klassieke break of berline zijn, zoals de i10, i20 en i30. De auto is ontwikkeld en ontworpen door het Duitse R&D-centrum in Rüsselsheim. Hij wordt op dezelfde productieband gebouwd als zijn directe neef Kia Venga, in Tsjechië.
De stijl neemt de jongste kenmerken over van het merk zoals die werden geïntroduceerd op de ix35. Hyundai heeft vooral geprobeerd om zoveel mogelijk binnenruimte te creëren om families te kunnen aanspreken die geen al te grote auto zoeken. Bij de lancering in november biedt Kia vier motoren aan: twee benzines en twee diesels, met vermogens van 77 tot 125 pk. In België krijgen die allemaal een BlueDrive-logo, wat betekent dat ze met stop-start zijn uitgerust. Daarmee stoot de ix20 1.4 CRDi maar 114 g/km aan CO2 uit.
Gezien de resultaten van de Kia Venga rekent Hyundai erop dat zijn ix20 vijf sterren kan halen bij de EuroNCAP-botsproeven, temeer omdat ESP standaard is. Bij dat stabiliteitssysteem hoort bovendien een wegrijhulp voor op hellingen. Hij wordt ook standaard geleverd met het programma Five Year Triple Care, dat bestaat uit een volledig garantiepakket van vijf jaar zonder kilometerbeperking, vijf jaar gratis pechhulp en vijf jaar lang gratis routinecontroles.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!