In december van dit jaar start Hyundai met de productie van de ix35 Fuel Cell, een waterstofaangedreven versie van de compacte SUV. In de eerste twee productiejaren worden slechts 1.000 exemplaren gebouwd, die worden geleased aan overheden en privébedrijven. Vanaf 2015 wordt de productie stevig opgedreven en zouden tot 10.000 exemplaren van de band moeten lopen. De ix35 Fuel Cell zal op zo goed als alle wereldmarkten verkrijgbaar zijn.
In principe is een brandstofcelauto een elektrisch voertuig, maar de batterij is vervangen door een kleine chemische fabriek, die waterstof laat reageren met zuurstof. Daaruit ontstaat enerzijds elektriciteit en anderzijds waterdamp. Uit de uitlaat komt dus niets dan zuiver water gedruppeld. Er is nog een batterij van 24 kW aanwezig, die de remenergie recupereert om te kunnen hergebruiken voor de aandrijving, wat het waterstofverbruik drukt.
In de ix35 levert de brandstofcel een totaalvermogen van 100 kW (136 pk), wat de compacte SUV naar 100 km/h laat optrekken in 12,5 seconden. Hij is begrensd op 160 km/h. Op de Europese normcyclus verbruikt de ix35 0,96 kg waterstof per 100 kilometer. Met een reservoir waarin 5,6 kg kan worden gestockeerd (onder een druk van 700 bar), levert dat een rijbereik van zo'n 560 kilometer op. Tanken duurt niet langer dan gewoon benzine in je tank gieten, waarmee het grootste voordeel van een waterstofauto in vergelijking met een eveneens uitstootvrije elektrische auto bekend is. Nadeel is dat de infrastructuur van waterstofstations nog erg beperkt is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!