De Hyundai Santa Cruz is een auto die iedereen tevreden moet stellen: hij is relatief compact, maar is toch voldoende avontuurlijk dankzij zijn open laadbak en vierwielaandrijving. Volgens Hyundai is dat precies waar "mensen uit een stedelijke omgeving die in het weekend op avontuur gaan" naar op zoek zijn. Of is hij daarmee net te lomp in de stad en niet ruim genoeg voor het hardere werk?
Tucson-DNA
Qua uiterlijk zien we direct een grote gelijkenis met de Hyundai Tucson, waar deze Santa Cruz vermoedelijk zijn basis mee deelt: de dagrijverlichting die 'onzichtbaar' zit weggewerkt in de grille als hij is uitgeschakeld. Verder is de neus wel wat stoerder dan bij de Tucson, met een hoekige voorbumper die onderaan in het zwart is afgewerkt. De Santa Cruz meet 4,97 m lang, 1,91 m breed, 1,69 m hoog en de laadbak is 1,23 tot 1;32 meter lang.
De achterkant is natuurlijk wel volledig nieuw, met brede lichtblokken met een T-vormige lichtsignatuur, een achterklep met 'Santa Cruz' in het metaal gestanst en trapjes in de bumper om gemakkelijk in de laadbak te kunnen stappen. Als je dichterbij kijkt, zie je 'Designed in California' staan op de achterlichten.
Binnenin zijn de gelijkenissen tussen de Hyundai Santa Cruz en de Tucson nog groter. Sterker nog: het hele dashboard lijkt één op één gekopieerd, met de digitale displays voor zowel de tellers (met een retrolook) als voor het infotainment. Hyundai zegt te hebben gewerkt aan een gemakkelijke instap, terwijl er onder de achterbank nog extra opbergruimte is.
2.5 met of zonder turbo
Qua techniek vertrouwt de Hyundai Santa Cruz op twee 'simpele' benzinemotoren, beiden 2,5 liter groot. De standaardmotor is atmosferisch en levert een dikke 190 pk en 244 Nm en is gekoppeld aan een 8-trapsautomaat met koppelomvormer. De optionele motor heeft een turbo, waarmee hij meer dan 275 pk en 420 Nm haalt. Deze motor werkt samen met een robotbak met dubbele koppeling en eveneens acht verzetten.
HTRAC-vierwielaandrijving is standaard, met een variabele koppelverdeling tussen de voor- en achteras, afhankelijk van de omstandigheden en van de rijmodus. Tenslotte hebben we nog het sleepvermogen van de Hyundai Santa Cruz: 1.600 kilo voor de 2.5 zonder turbo, 2.300 kilo voor die met drukvoeding. Zoals gezegd is de Santa Cruz ontworpen in en bedoeld voor de Amerikaanse markt, over een lancering in andere markten wordt er dus nog geen woord gerept.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!