De F-Type Coupé werd nagenoeg simultaan onthuld op de salons van Los Angeles en van Tokio. Jaguar leverde geen half werk: de volledig in aluminium gemaakte sportieveling neemt de drukgevoede V6 over van de roadster in beide varianten, met name 340 en 380 pk voor de F-Type V6 en de F-Type V6 S. Er staat daarentegen geen V8 S met 495 pk op het programma, maar wel een extra krachtige F-Type R Coupé met 550 pk en 680 Nm. Zijn compressor-V8 van vijf liter laat de elegante Brit naar 100 km/h sprinten in slechts 4,2 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 300 km/h. De R-versie krijgt bovendien een nieuw actief achterdifferentieel, dat wordt gecombineerd met Torque Vectoring Brake, waarbij het binnenste achterwiel in een bocht licht wordt afgeremd om onderstuur tegen te gaan.
Voor het eerst op een Jaguar zijn op de R en de V6 S koolstofkeramische remschijven (CCM) verkrijgbaar, een optie die voortaan ook in de catalogus van de roadster komt te staan. Ze worden aangegrepen door felgele monobloc-zadels met zes zuigers vooraan en vier achteraan. De schijven zijn vooraan 398 millimeter groot en achteraan 380 millimeter. Het interieur is vergelijkbaar met dat van de roadster, met een 'Quickshift'-versnellingspook om de achttrapsautomaat te bedienen. Manueel schakelen kan ook via hendels achter het stuur. Het aluminium dak van de coupé kan als optie worden vervangen door een panoramisch glazen exemplaar. Onder de (optioneel gemotoriseerde) achterklap schuilt een koffer van 407 liter. Het prijskaartje begint bij 88.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!