Jaguars vlaggenschip XJ ondergaat een update, al zie je dat er uiterlijk nauwelijks aan. Het meest opvallende zijn de herwerkte koplampen met led-dagrijlichten. De 3.0-V6-diesel ontwikkelt voortaan 300 pk. En op technologisch vlak heeft de Brit in zijn interieur het infotainment gemoderniseerd, naast de rijhulpsystemen. Zo krijgt hij een assistent om hem te helpen wegrijden op gladde ondergrond.
Navigatie in het instrumentenbord
Het personaliseerbare scherm van 12,3 duim achter het stuur dat als instrumentenbord dient kan voortaan de navigatiekaarten tonen. Je kan je ook van deur tot deur laten gidsen met je smartphone via het InControl Touch Pro. Deze infotainmentmodule met Wi-Fi-hotspot is compatibel met iPhone en Android. De gebruiksinterface is een achtduims aanraakscherm. Voor kristalheldere muziek zorgt een Meridian Digital Reference die 1.300 Watt door 26 luidsprekers pompt.V6-diesel
De 3.0D (V6-dieselmotor) wint 34 pk en piekt voortaan op 300 pk. Het koppel stijgt van 600 naar 700 Nm. Jaguar belooft een daling van 6 procent voor de CO2-uitstoot, van 159 naar 149 g/km. Dat komt overeen met een normverbruik van 5,7 l/100 km op de Eurocyclus. Met deze motor sprinten zowel de korte als de lange XJ (respectievelijk 5.255 en 5.310 millimeter) van 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden. De andere motoren, die allemaal op benzine werken, zijn ongewijzigd overgenomen.Het leven vergemakkelijken
De hydraulische stuurbekrachtiging is vervangen door een volledig elektrisch systeem (EPAS). De ingenieurs menen dat de hydraulische systemen de limiet van hun potentieel hebben bereikt. Jaguar wil met het EPAS een preciezer en zachter stuur bieden, dat minder trilt en minder energie verbruikt. Onderweg kan de bestuurder bovendien gebruik maken van diverse nieuwe rijhulpsystemen: semi-automatisch inparkeren, een snelheidsregelaar met file-assistent, een 360 graden-camera en een waarschuwing voor achteropkomend verkeer.Wegrijden op ijs
Om het rijden nog te vergemakkelijken, wordt de XJ uitgerust met ASPC. Die lettercombinatie staat voor 'All Surface Progress Control', een systeem dat vertrekken en rijden op gladde ondergrond moet vergemakkelijken. Het ASPC werkt tussen 3,6 en 30 km/h en maakt dat de bestuurder op sneeuw niet meer moet gasgeven of remmen en zich enkel nog moet concentreren op het stuurwerk. De Britten preciseren echter wel dat het systeem best werkt met winterbanden, aangezien de elektronica niet alles kan oplossen. BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!