De alweer vijfde generatie van de Jeep Grand Cherokee combineert een vertrouwd koetswerkdesign en beproefde off-roadtechnologie met nieuwe technologie, die de Amerikaanse SUV comfortabeler en zuiniger moeten maken. De Grand Cherokee L, zoals Jeep de langere versie model noemt, debuteert in de Verenigde Staten tegen de zomer van 2021, de Europese - korte - versie volgt in een later stadium.
Het interieur van de nieuwe Jeep Grand Cherokee belooft meer luxe, meer comfort en meer snufjes. De hoofdrol is voor de centrale Uconnect 5-module die de modernste multimediatoepassingen bundelt op een display van 10,1 inch. Voor het eerst zal de Grand Cherokee L ook beschikbaar zijn met een derde zitrij, zodat je tot zeven zitplaatsen tot je beschikking hebt. Die configuratie zou niet in Europa aangeboden worden.
Op en naast de weg
De nieuwe Jeep Grand Cherokee (L) bouwt op een nieuwe architectuur, met een onderstel dat 3,6 centimeter breder staat en dat geruggesteund wordt door adaptieve dempers en de zogeheten Quadra-Lift-luchtvering, die het koetswerk met 21 mm verlaagt tijdens snelwegritten en het met 60 mm opkrikt bij het betere terreinwerk. Dan pronkt de Grand Cherokee L met een aanrijhoek van 30,1 en een afrijhoek van 23,6 graden. Want Jeep omschrijft de Grand Cherokee dan wel als een SUV, toch weet hij nog steeds van wanten op onverhard terrein. Ook de vijfde generatie komt met drie verschillende 4x4-systemen: Quadra-Trac I / Quadra-Trac II (met lage terreingearing voor de versnellingsbak) / Quadra-Drive II (met elektronisch gestuurd achterdifferentieel).
Om het brandstofverbruik te drukken, koppelt de vierwielaandrijving van de nieuwe Jeep Grand Cherokee de aandrijving van de vooras los wanneer de omstandigheden dat toelaten. Maar het systeem schakelt automatisch weer naar 4x4 als er grip nodig is. Via de Selec-Terrain-module speel je met de kalibratie van onder meer de AWD-aandrijving, de gasrespons, de versnellingsbak en de elektronische rijhulpmiddelen. Jeep biedt 5 rijmodi aan: Auto / Sport / Rock / Snow / Mud & Sand.
Ook als plug-inhybride 4xe
Bij zijn Amerikaanse lancering biedt Jeep de Grand Cherokee L aan met twee benzinemotoren, die standaard gekoppeld worden aan een achttrapsautomaat. De 3,6 liter-V6 combineert een vermogen van bijna 300 pk met een maximumkoppel van 350 Nm, waarvan 90% beschikbaar blijft tussen de 1.800 en de 6.400 toeren per minuut. De met cilinderdesactivatie gezegende 5,7 liter-V8 zet daar 365 pk en 530 Nm tegenover.
Later wordt het gamma uitgebreid met een plug-inhybride variant, die de 4xe-technologie gebruikt die onlangs debuteerde in de Jeep Wrangler. De stekkerversie van de Grand Cherokee houdt het bij een geëlektrificeerde 2 liter-turbobenzine met een systeemvermogen van 375 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 637 Nm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!