Het nieuwste ontwerp van het "Centro Stile Lancia" wil verleiden door de kaart te trekken van charme en luxe in het segment van de middenklassers. Hij onderscheidt zich door zijn imposante radiatorrooster. De koplampen worden gesierd met een rij led-lampen in het onderste deel. Het glazen dak gaat over in een dakspoiler die geïntegreerd is in de achterruit. De achterlichten zijn verticaal opgesteld en uitgerust met led-lampen.
Deze Italiaanse berline heeft een 2,7 meter lange wielbasis, een koetswerklengte van 4,5 meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,5 meter. Het interieur oogt als een echt salon. De achterbank is verschuifbaar, waardoor het koffervolume van 380 naar 465 liter kan worden uitgebreid, en de rugleuning heeft een verstelbare hellingshoek (tot 25 graden). Met de juiste afstelling lijkt het «alsof je in een zetel op een intercontinentale vlucht zit», dixit Lancia.
Alle beschikbare motoren zijn turboviercilinders en worden steeds gekoppeld aan een zesbak (manueel, gerobotiseerd of automatisch naargelang van de motorversie). Vanaf zijn lancering is de Delta verkrijgbaar met drie krachtbronnen: de 1.4 Turbo Jet (benzine) van 120 of 150 pk (steeds met 260 Nm) en de 1.6 Multijet-diesel van 120 pk en 300 Nm. Die laatste kan kort na de lancering gekoppeld worden aan een gerobotiseerde versnellingsbak. Later worden nog twee nieuwigheden toegevoegd: de 2.0 Multijet met 165 pk en de
1.9 Twin Turbo Multijet van 190 pk. Dynamiek komt er ook met de 1.8 Di Turbo Jet van 200 pk. Deze benzinemotor met directe injectie wordt geleverd met een automatische versnellingsbak met 6 verhoudingen.
Het lijstje met rijhulpsystemen is behoorlijk compleet. De Delta heeft een stabiliteitscontrole (AHS of Absolute Handling System) voorzien van enerzijds LTF (Linearization Torque Feedback), dat zorgt voor een betere wegligging in bochten, en anderzijds TTC (Torque Transfer Control), dat elektronisch een zelfsperrend differentieel simuleert. Het AHS werkt naadloos samen met het DST (Drive Steering Torque), een elektronische actieve stuurinrichting.
Maar dat is nog niet alles. De Lancia Delta is voorzien van een elektronische ophanging met variabele schokdempers (Reactive Suspension System) en een halfautomatisch parkeersysteem waardoor je een parkeermanoeuvre kunt uitvoeren door enkel gas te geven of te remmen, zonder aan het stuur te draaien. Een vergelijkbare techniek is ook al te vinden in sommige modellen van VW, Skoda, Mercedes of Toyota (bijvoorbeeld de Touran, Superb, A-Klasse of Prius).
Omdat Lancia de Delta-klanten een vipbehandeling wil geven, biedt het een ruim gamma aan mogelijkheden om hem te personaliseren. Zo zijn er drie versies, vier verschillende afwerkingen voor de stoelen, vier types lichtmetalen velgen en twaalf koetswerkkleuren, aangevuld met even veel tweekleurige patronen, waardoor het mogelijk is om duizenden combinaties te creëren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!