De Lucid Air is een propvol primeurtechnologie gestoken luxelimousine met een 100% elektrische aandrijflijn, waarvan de eerste exemplaren begin 2021 van de band zouden rollen in Casa Grande, Arizona. Eerst wordt de Noord-Amerikaanse markt bedient, daarna is ook Europa aan de beurt. Lucid plant vier modellen van de Air, waarvan de basisversie onder de 80.000 Amerikaanse dollar blijft. Verder heb je de Touring, de Grand Touring en de gelimiteerde Dream Edition. Die laatste verkoopt zijn huid vanaf 169.000 dollar.
832 kilometer
De Lucid Air vertrouwt op een batterijpakket dat ontwikkeld werd dankzij de input van de Formule E. De capaciteit bedraagt 113 kWh en de autonomie 832 kilometer, gemeten volgens de Amerikaanse EPA-methode. Lucid Motors is ook bijzonder trots op de oplaadsnelheid van de accu's: per minuut dat je de accu oplaadt, kun je ongeveer 30 kilometer rijden. Dus wanneer je de Lucid Air 20 minuten aan de laadpaal hangt, heb je voldoende stroom getankt om 480 kilometer ver te geraken.
378 km/u
De vierwielaangedreven topversie van de Lucid Air beschikt over twee elektromotoren, goed voor een gecombineerd maximumvermogen van 1.080 pk. Dat volstaat om de elektrische superlimousine i 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en om hem een topsnelheid van 270 km/u te bezorgen. Bij hogesnelheidstesten op de kombaan van het Transport Research Center in Ohio haalde een prototype haalde een ongelimiteerd prototype zelfs 378 km/u. Er komen ook varianten met minder vermogen en wat minder explosieve prestaties.
LEAP
De Lucid Air staat om een in eigen beheer ontwikkelde EV-architectuur die LEAP genoemd wordt, kort voor Lucid Electric Advanced Platform. Deze basis zal ook gebruikt worden voor toekomstige modellen van het Amerikaanse merk, want Lucid Motors is ook bezig aan een elektrische SUV. Bij de ontwikkeling lag de focus op zoveel mogelijk binnenruimte, zonder toegevingen op het vlak van rijdynamiek. Dankzij de grote glasoppervlakken toont het luxueus ingerichte interieur zich opvallend luchtig, al gaat de hoofdrol naar het gebogen instrumentarium van 34 inch en naar de Alexa-gestuurde multimediamodule.
ADAS
Om de batterijprestaties te optimaliseren, heeft Lucid Motors veel tijd en moeite gestoken in de aerodynamica van de Air. Het koetswerk pronkt met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21; geen enkele productiewagen doet momenteel beter. De innovatieve koplampen maken gebruik van digitale Micro Lens Array-technologie. De Air beschikt ook over het ADAS-systeem, dat 32 sensoren in stelling brengt om de actieve veiligheid te garanderen en de autonome rijfunctionaliteiten te optimaliseren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!