Op de Japanse markt wordt een hybride versie van de Mazda 3 gelanceerd. De constructeur uit Hiroshima koppelt een eigen 2.0-benzinemotor met 99 pk aan een synchrone elektromotor met permanente magneet van 82 pk, die bij Toyota wordt ingekocht. Samen kunnen ze maximaal 136 pk leveren. De stroom wordt opgeslagen in een nikkelmetaalhydride batterij die wordt opgeladen tijdens het rijden of remmen. De overbrenging wordt verzorgd door een epicycloïdaal tandwielstelsel met continu variabele verhouding. Op de Japanse normverbruikscyclus verstookt de berline 3,2 l/100 km.
Naast de hybride pakte Mazda ook uit met een prototype van een 3 die aardgas (CNG) verbrandt. De berline wordt aangedreven door een tweeliter-benzinemotor die op benzine en gas kan rijden. De gastank ligt achter de achterbank. De erg hoge compressieverhouding (14:1) van de SkyActiv-motor maakt het blijkbaar veel gemakkelijker om de viercilinder op gas (of zelfs ethanol) te laten lopen. Beide brandstoffen hebben namelijk een veel hoger octaangetal dan benzine. Mazda heeft nog geen specificaties gecommuniceerd rond deze motor.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!