Na een korte presentatie in Genève in maart van dit jaar wordt de Mazda 5 nu uitgebreid voorgesteld op het autosalon van Parijs (nog tot 17 oktober). Hij is het eerste (maar ook laatste) model dat de golvende lijnen van de concept-car Nagare overneemt zoals die in 2006 door ontwerper Laurens van den Acker werden voorgesteld. Van den Acker is ondertussen echter naar Renault vertrokken. Zijn stijl wordt gekenmerkt door het golfvormige reliëf op de flank van de auto, en ook de rondingen van het dashboard halen hun inspiratie bij het Nagare-idee. De motorkap is zodanig ontworpen dat de stroomlijn verbetert en dat de bestuurder een beter zicht heeft (vooral bij manoeuvers). Bovendien lopen voetganger minder risico op zware verwondingen bij een onfortuinlijke aanrijding.
De Mazda 5 is 80 millimeter gegroeid (4.585 millimeter) en behoudt zijn voornaamste troeven: vijf of zeven zitplaatsen en zijdelingse schuifdeuren. Die laatste werken elektrisch en hebben een detector die merken wanneer een persoon of een obstakel het sluitproces hindert. Dankzij het ingenieuze moduleerbaarheidssysteem Karakuri kan de middelste zitplaats op de tweede rij worden omgetoverd in een bergvak. Het laadvolume met alle stoelen neergeklapt bedraagt 1.493 liter en in de vijfzitsversie zelfs 1.597 liter. Het dashboard, de stoelen, het stuurwiel, de middenconsole en de gebruikte materialen, stoffen en kleuren zijn allemaal nieuw. Het nieuwe instrumentenbord is opgenomen in het bovenste deel van het dashboard.
Vanaf januari 2011 staat de Mazda 5 in de toonzalen voor een isntapprijs van 22.290 euro. Je rijdt dan met een 1.8-benzineversie met 115 pk (85 kW). De 2.0 DISI met 150 pk (110 kW) is gekoppeld aan een stop-startsysteem dat i-stop heet. Dit ingenieuze systeem stopt de motor exact op het moment dat de cilinders die in de uitlaat- of compressiefase verkeren exact hetzelfde luchtvolume bevatten, waardoor het starten veel sneller verloopt. Voor dieselrijders is er een nieuwe 1.6 met 115 pk (138 g/km) die de oude 2.0 met 110 pk vervangt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!