Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mazda 5

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-10-2010

De nieuwe generatie van de Mazda 5 neemt het vloeiende lijnenspel over van de concept-car Nagare. De compacte eenvolumer biedt nog steeds zeven zitplaatsen en zijdelingse schuifdeuren.

Na een korte presentatie in Genève in maart van dit jaar wordt de Mazda 5 nu uitgebreid voorgesteld op het autosalon van Parijs (nog tot 17 oktober). Hij is het eerste (maar ook laatste) model dat de golvende lijnen van de concept-car Nagare overneemt zoals die in 2006 door ontwerper Laurens van den Acker werden voorgesteld. Van den Acker is ondertussen echter naar Renault vertrokken. Zijn stijl wordt gekenmerkt door het golfvormige reliëf op de flank van de auto, en ook de rondingen van het dashboard halen hun inspiratie bij het Nagare-idee. De motorkap is zodanig ontworpen dat de stroomlijn verbetert en dat de bestuurder een beter zicht heeft (vooral bij manoeuvers). Bovendien lopen voetganger minder risico op zware verwondingen bij een onfortuinlijke aanrijding.

De Mazda 5 is 80 millimeter gegroeid (4.585 millimeter) en behoudt zijn voornaamste troeven: vijf of zeven zitplaatsen en zijdelingse schuifdeuren. Die laatste werken elektrisch en hebben een detector die merken wanneer een persoon of een obstakel het sluitproces hindert. Dankzij het ingenieuze moduleerbaarheidssysteem Karakuri kan de middelste zitplaats op de tweede rij worden omgetoverd in een bergvak. Het laadvolume met alle stoelen neergeklapt bedraagt 1.493 liter en in de vijfzitsversie zelfs 1.597 liter. Het dashboard, de stoelen, het stuurwiel, de middenconsole en de gebruikte materialen, stoffen en kleuren zijn allemaal nieuw. Het nieuwe instrumentenbord is opgenomen in het bovenste deel van het dashboard.

Vanaf januari 2011 staat de Mazda 5 in de toonzalen voor een isntapprijs van 22.290 euro. Je rijdt dan met een 1.8-benzineversie met 115 pk (85 kW). De 2.0 DISI met 150 pk (110 kW) is gekoppeld aan een stop-startsysteem dat i-stop heet. Dit ingenieuze systeem stopt de motor exact op het moment dat de cilinders die in de uitlaat- of compressiefase verkeren exact hetzelfde luchtvolume bevatten, waardoor het starten veel sneller verloopt. Voor dieselrijders is er een nieuwe 1.6 met 115 pk (138 g/km) die de oude 2.0 met 110 pk vervangt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten