Mazda zal de komende jaren wereldwijd een reeks van vijf nieuwe SUV's aanbieden. Het eerste model dat wordt gelanceerd, is de CX-50, een compacte gezins-SUV die het midden houdt tussen de CX-30 en de stilaan verouderende CX-5. De CX-50, die wordt geproduceerd in de Verenigde Staten (in Alabama), zou, althans in het begin, alleen in Noord-Amerika worden aangeboden. Het gaat om een meer avontuurlijke SUV die sowieso is uitgerust met vierwielaandrijving. In eerste instantie zullen pure benzineversies worden aangeboden, later zouden geëlektrificeerde varianten moeten volgen.
>> Lees ook – Mazda kondigt CX-60 en CX-80 aan
Atmosferisch of drukgevoed
Aanvankelijk zal de Mazda CX-50 de keuze bieden tussen twee SkyActiv-G-viercilinders op benzine met een cilinderinhoud van 2,5 liter, de ene atmosferisch en de andere met turbo, altijd gecombineerd met een zestrapsautomaat. Daarna volgen geëlektrificeerde versies (mild hybrids of zelfopladende hybrides). Mazda heeft nog niet aangegeven of er ook een plug-in hybrideversie beschikbaar zal zijn op de Amerikaanse markt, zoals het geval zal zijn met de CX-60 en CX-80 voor Europa.
Alle modellen zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving en van de nieuwe Mi-Drive-keuzeschakelaar die rijmodi voor ruw terrein of voor het slepen van een aanhangwagen biedt. Als eerste stap in de vernieuwing van Mazda's SUV-gamma zal de CX-50 gezelschap krijgen van de CX-70 en CX-90 in Noord-Amerika en waarschijnlijk ook op andere markten zoals Australië, Rusland, enzovoort. Deze laatste zullen de eerste modellen zijn die worden uitgerust met de nieuwe 6-cilinder-lijnmotor van de constructeur uit Hiroshima.
>> Lees ook – Mazda: een 6-in-lijn voor de volgende 6
Kodo-stijl
De Mazda CX-50 blijft trouw aan de Kodo-stijl die in 2017 werd ingezet met de conceptcar Vision Coupé en die sindsdien werd overgenomen door de 3, de CX-30 of de elektrische SUV MX-30. Ook hier dus een koetswerk met uitgerekte welvingen, hoewel de spatborden gespierder zijn, ranke ledkoplampen en een grote grille die een lange, horizontale motorkap accentueert. In vergelijking met de CX-30 lijkt de integratie van kunststof beschermingselementen geslaagder en onderstreept ze de "avonturierskant" van deze nieuwe gezins-SUV, terwijl ze een link legt met de MX-30.
Binnenin wordt de geslaagde en vertrouwde omgeving van de Mazda 3 aangevuld met details om de vrijetijdsroeping van de CX-50 te bevestigen.
Deze Mazda CX-50 zal naar verwachting niet op de markt komen in Europa, waar het gamma zal bestaan uit de CX-30 en de aanstaande CX-60 en CX-80. Als er echter een PHEV-versie op de markt zou komen, zou het formaat daarvan Europese klanten kunnen aantrekken die de CX-5 een beetje verouderd vinden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!