Dit is dus het monster van de ‘groene hel’: de Mercedes-AMG GT-R. De ultrasportieve coupé, de ultieme versie van de AMG GT, wordt aangedreven door een 4.0 V8 biturbo onder de motorkap voorin. Hij kreeg een boost tot 585 pk (+75 pk) en 700 Nm. De krachtkuur voor de motor ging gepaard met grondig werk aan de auto zelf. Tegenover de GT S verliest hij bijvoorbeeld 90 kg dankzij koolstofvezel in verschillende onderdelen zoals de transmissietunnel.
Groene hel
De AMG GT-R werd ontwikkeld op de Nürburgring, de fameuze groene hel. Dit beest van 1.555 kg kreeg een nieuwe spreiding voor de Speedshift-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. De eerste werd verlengd, de zevende ingekort. De ingenieurs van AMG werkten ook aan het chassis met bredere sporen, draagarmen gemonteerd op kogelgewrichten en een tractiecontrole met negen standen. En natuurlijk de achterwielsturing.
Dynamische grille
De woeste GT-R kan ook rekenen op een verfijnde stroomlijn. Gestuurde luiken openen of sluiten naargelang de behoefte aan grip of koeling. De diffuser en achtervleugel zorgen er ook voor dat de auto aan de weg kleeft en verbeteren de dynamiek. Volgens AMG heeft de auto bij 300 km/u 155 kg extra grip tegenover de GT coupé. In optie is de GT-R ook beschikbaar met een carbon-keramische rem.
Prestaties
Met deze afstellingen en de exclusieve 20-duimsvelgen snelt de Mercedes-AMG in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Om in het spoor te blijven van andere, vergelijkbare supercars rijdt hij maximaal 318 km/u wanneer zijn V8 tot het uiterste gaat. De GT-R debuteerde op het Festival of Speed in Goodwood (Engeland) en wordt vanaf maart 2017 gecommercialiseerd met een instapprijs van meer dan 200.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!