Geen V8 voor de Mercedes-AMG SL 43: de instapversie van de sportieve 2+2-roadster wordt aangedreven door een tweeliter-viercilinder met 381 pk (280 kW) en 480 Nm. Die wordt onder druk gezet door een elektrische turbocompressor die rechtstreeks is afgeleid van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas-team in de Formule 1 gebruikt. Deze elektrische turbocompressor is bedoeld om bij elke toerental een ogenblikkelijke respons te kunnen garanderen. De turbo en de riemaangedreven starter-alternator werken op 48 volt.
-
Lees hier onze test van de Mercedes-AMG SL 63
Mild hybrid
De starter-alternator werkt als elektrisch duwtje in de rug met een boost van 10 kW (14 pk), waardoor de SL een mildhybride sportwagen wordt. De turbocompressor heeft een geïntegreerde elektromotor op de as tussen het uitlaatgasturbinewiel en het compressorwiel. Hij is maar 4 cm dik. De elektronische sturing kan die motor activeren om het compressorwiel te versnellen voordat de uitlaatgassen dat doen. Dit zorgt voor een hoger koppel bij lage toerentallen. Bovendien kan de turbodruk gehandhaafd worden tijdens het vertragen. Deze turbocompressor kan een maximum toerental van 170.000 o/m en dus een erg hoog luchtdebiet bereiken.
275 km/u
De motor wordt gecombineerd met een 9G MCT SpeedShift AMG-versnellingsbak met natte startkoppeling. Deze achterwielaandrijver kan met de Race Start-functie in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De meest extreme rijmodi, Sport en Sport+, hebben een tussengasfunctie. Waar mogelijk kan de 2+2-roadster van aluminiumcomposiet een (elektronisch begrensde) topsnelheid bereiken van 275 km/u. Het WLTP-normverbruik varieert van 8,9 tot 9,4 l/100 km, afhankelijk van de gekozen packs, goed voor een CO2-uitstoot van 201 tot 214 g/km.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!