De Mercedes C-Klasse berline en break krijgen in maart 2011 een nieuwe snoet. De retouches zijn vooral zichtbaar op de neus, met een nieuwe motorkap in aluminium. Het radiatorrooster en de bumper werden hertekend om ze een meer uitgesproken V-vorm te geven. Achteraan zijn de wijzigingen subtieler. Het dashboard is daarentegen grondiger onder handen genomen. Niet alleen zijn er nieuwe materialen geselecteerd, maar het navigatiescherm is voortaan geïntegreerd in de overkapping van de tellerpartij.
Met deze facelift is ook het motorenpalet onder handen genomen. Vandaar dat nu alle versies (behalve die met de vierwielaandrijving 4Matic) recht hebben op het ecolabel BlueEffciency. De vermogensvork gaat van 120 pk (zoals voordien) tot 306 pk (tegenover 272 pk voor de facelift). Van de acht motoren kunnen er drie worden besteld met vierwielaandrijving (C 350, C 250 CDI en C 300 CDI) en vijf met een manuele zesversnellingsbak (C 180, C 200, C 180 CDI, C 200 CDI en C 220 CDI). Vanaf de C 300 CDI is een zeventrapsautomaat standaard. De C 300 en de C 350 CDI zijn uit het gamma geschrapt. De verbruikswinst is voor sommige versies opgelopen tot liefst 31 procent, onder meer dankzij een stop-startsysteem (enkel op de achterwielaangedreven versies).
De meest 'groene' C-Klasse is de berline C 220 CDI met 170 pk en manuele versnellingsbak, met een CO2-uitstoot van 117 g/km (4,4 l/100 km). De nieuwe zeventrapsautomaat (voordien was dat een vijftrapper) laat de uitstoot stijgen tot 125 g/km. De nieuwe, 306 pk sterke V6 in de C 350 spurt naar 100 km/h in 6 seconden en stoot toch maar 159 g/km uit, of 174 g/km met vierwielaandrijving, terwijl de huidige C 350 4Matic nog aan 239 g/km zit.
Ten slotte is ook de uitrusting gemoderniseerd. Zo kan het multimediasysteem voortaan een internetverbinding opbouwen, zodat bijvoorbeeld een wegbeschrijving kan worden gedownloaded. Verder worden liefst tien extra rijhulpsystemen aan de catalogus toegevoegd, waaronder een inslaapdetector, een dodehoeksensor of een rijstrookhulp.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!