Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes E 63 AMG

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-04-2009

AMG heeft zijn interpretatie van de nieuwe E-Klasse klaar: de E 63 AMG neemt onder meer de V8 en de supersnelle AMG Speedshift MCT-7-automaat uit de gelijknamige SL over.

De nieuwe Mercedes E 63 AMG heeft aan kracht geen gebrek: onder de motorkap ligt de 6,3 liter grote V8 met 525 pk en 630 Nm uit de SL 63 AMG. Overigens neemt Mercedes supersportieve reisberline nog wel andere zaken over van de gelijknamige roadster, zoals de sportieve AMG Speedshift MCT-7-zeventrapsautomaat, met een compacte koppeling in een oliebad in plaats van een koppelomvormer. De bestuurder kan daarbij kiezen uit vier standen: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport Plus) en M (Manual), waarin de bak in amper 100 milliseconden van versnelling wisselt. De E 63 AMG is daarnaast ook voorzien van een tussengasfunctie en een launchcontrol (Racestart gedoopt). Op die manier spurt hij in 4,5 seconden naar 100 km/h; de top is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Deze supersportieve E-Klasse is voorzien van een specifieke vooras en een adaptieve sportophanging met een actieve schokdemping die zich automatisch aanpast aan de rijomstandigheden en volgens de door de bestuurder gekozen modus: C (Comfort), S (Sport) of S+ (Sport Plus). De stuurbekrachtiging van de AMG werd anders afgesteld en reageert directer en sneller bij hoge snelheden. De stabiliteitscontrole heeft drie standen: On, Sport en Off. Om deze atleet tot stilstand te brengen koos Mercedes' huistuner voor 360 millimeter grote geperforeerde schijven met interne ventilatie. Die zitten verborgen achter achttienduimvelgen geschoeid met brede banden.

Uiterlijk steekt de E 63 AMG zijn ambities niet weg. De neus bijvoorbeeld ziet er agressiever uit, met getinte lichtblokken, leds, grotere luchtinlaten en een hertekende bumper. Ook de vleugels zijn groter. Achteraan vallen de twee dubbele uitlaten op, die met hun vorm doen denken aan de koplampen. Zowel voor- als achteraan zit een nieuwe bumper. Het interieur combineert zwart leder met aluminium inzetstukken, en de interface op de middenconsole krijgt er nieuwe functies bij voor de sturing van de versnellingsbak, het ESP en de ophanging. Bij de lancering, in augustus, zal AMG ook een AMG Performance Studio-pakket aanbieden, dat onder meer negentienduimvelgen, een voorspoiler een zelfsperrend differentieel omvat.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten