Mercedes heeft de informatie over de E-Klasse Break vrijgegeven, voor de voorstelling van het model op het salon van Frankfurt in september en de marktlancering in november. Hij neemt de look over van de berline, evenals zijn technologische rijhulpmiddelen. De achterpartij en het onderstel werden echter herwerkt om te voldoen aan de gebruikelijke functies van dit koetswerktype. Zo beschikt de E-Klasse Break standaard over een pneumatische ophanging met niveauregeling op de achteras, terwijl de schokdempers en de torsieassen stugger afgesteld zijn.
Het design van de achterpartij zet de breedte van de auto in de verf, met nieuwe ledlichten. Deze grote break van 4,89 meter heeft een koffer die 1.950 liter aan bagage kan slikken, tenminste wanneer de meerdelige achterbank is neergeklapt. Dat laatste gebeurt met behulp van hendels die zich aan weerszijden van de koffer bevinden, waarna een vlakke laadvloer vrijkomt. Een systeem dat het bagagescherm automatisch optilt, is standaard, evenals een elektrische achterklep en een plooibare vloer. Als optie zijn er ook twee extra, in de koffervloer wegklapbare en tegen de rijrichting in gemonteerde noodzitjes verkrijgbaar, net zoals in de vorige E Break.
Onder de motorkap telt het gamma in eerste instantie vijf krachtbronnen, maar vanaf 2010 zullen dat er tien worden. Bovendien wordt dan ook een vierwielaangedreven versie 4Matic verkrijgbaar. Bij de lancering biedt Mercedes e 220, 250 en 350 CDI BlueEfficiency aan bij de diesels, met vermogens van respectievelijk 170, 204 en 231 pk. Aan bezinezijde is er keuze tussen twee V6-motoren: de E 350 CGI BlueEfficiency met 292 pk en de E 500 met 388 pk. De drie V6-krachtbronnen zijn zowel aan benzine- als aan dieselzijde gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, terwijl de 220 en 250 CDI uitgerust zullen zijn met een manuele zesversnellingsbak.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!