Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes SL 65 AMG Black Series

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-07-2008

Vervaarlijk, dat is het eerste woord dat in ons opkomt als we naar de nieuwe SL 65 AMG Black Series kijken met zijn agressieve koetswerk.

De SL 65 AMG Black Series weegt 250 kilo minder dan de "gewone" SL 65 AMG. Het dak is niet langer wegklapbaar en kon daardoor lager worden gemaakt. Het is gemaakt uit CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic), net zoals dat van de BMW M3. Datzelfde materiaal is ook gebruikt voor de aërodynamische hulpmiddelen en de grote, inklapbare kofferspoiler. De achterdiffuser is van koolstofvezel gemaakt.

Uiteraard wekt een auto met dergelijke opvallende oorlogskleuren de nieuwsgierigheid over wat er onder de motorkap zit. De 612 sterke V12 van de SL 65 AMG, die op zich al beangstigend snel is, is opgedreven tot 670 pk en een koppel van liefst 1.000 Nm... dat bovendien elektronisch is beperkt om de versnellingsbak te sparen. In combinatie met een leeggewicht van 1.870 kilo betekent dit dat elke pk maar 2,79 kilo moet meezeulen. Het uitlaatsysteem is herwerkt om het typische V12-geluid nog beter tot zijn recht te laten komen. Maar dat laatste is slechts show, het belangrijkste is dat de bolide naar 100 km/h spurt in 3,9 seconden en dat 200 km/h al na 11 tellen op de teller staat. Net zoals het koppel is de topsnelheid van 320 km/h slechts een elektronisch begrensde waarde en verklapt Mercedes niet tot wat de auto zonder die beperking in staat is.

De zwaar aangepaste vijftrapsautomaat AMG Speedshift Plus kent vier schakelprogramma's: Comfort, Sport, M1 en M2. De laatste twee manuele standen korten de schakeltijden gevoelig in en geven bij terugschakelen een dosis tussengas. De versnellingsbak versluist het koppel volledig naar de achteras. Om te voorkomen dat de arme twintigduimbanden bij de minste sprintoefening in rook opgaan, is een sperdifferentieel gemonteerd dat wordt bijgestaan door een geëvolueerd ESP met drie standen (On, Sport en Off). De schokdempers zijn passief maar de veren kunnen door de bestuurder worden afgesteld op het vlak van hardheid en rijhoogte, waardoor ook het camber kan worden gevarieerd. Om de bestuurder eraan te herinneren dat hij in een echte racewagen zit, is het interieur aangekleed met nappaleer, alcantara en CFRP, maar vooral de kuipstoelen laten geen twijfel bestaan over de roeping van deze Black Series.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten