Twee jaar na de gesloten variant krijgt wordt nu eindelijk ook de Mini Cabrio in het nieuw gestoken. Hij werd daarbij ook enkele centimeters langer, al heeft dat geen invloed op de koffer: die blijft met 120 tot 170 liter (met het dak open of toe) nog altijd even klein. Met de achterbank neergeklapt en de kap dicht groeit het laadvolume wel tot 660 liter. De Mini Cabrio is daarbij ook voorzien van het Easy Load-systeem, waarmee je de laadopening kunt vergroten. Ten opzichte van zijn voorganger werd het nieuwe model stijver, terwijl het toch 10 kilogram lichter is.
De stoffen kap wordt standaard elektro-hydraulisch bediend en dat kan zelfs tijdens het rijden, tot een snelheid van 30 km/h. Zoals vroeger kan de kap ook gedeeltelijk openschuiven, om het effect van een open dak te creëren. Een nieuw gadget is de Always Open-timer, die bijhoudt hoe lang je open gereden hebt. Altijd mooi vergelijkingsmateriaal? Wanneer een koprol dreigt, schiet de automatische rolbeugel uit één stuk omhoog.
Onder de motorkap vinden we enkel viercilinder-benzinemotoren, met automatische stop-startfunctie, remenergierecuperatie en schakelindicator. De Cooper is met zijn variabele distributie op in- en uitlaat goed voor 120 pk en 160 Nm; de drukgevoede Cooper S brengt het tot 175 pk en 240 Nm (of 260 Nm tijdens een overboost). Hun CO2-uitstoot bedraagt respectievelijk 137 en 153 g/km. Mini belooft voor de Cooper S Cabrio een sprint naar 100 km/h in 7,4 seconden, voor de Cooper is dat 9,8 seconden. De Mini Cabrio staat eind maart bij de dealers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!