De Mini Clubman werd al voorgesteld als conceptcar op het salon van Genève maar werd vandaag definitief onthuld op de website van Mini. De Clubman blijft logischerwijze trouw aan het prototype dat in maart in Zwitserland werd voorgesteld, wat betekent dat hij afstand doet van zijn asymmetrie (met één enkele achterdeur rechts) ten voordele van een klassieker vijfdeurskoetswerk. Of eerder een zesdeurs, want de koffer is nog steeds toegankelijk via twee klapdeurtjes.
Groter en ruimer
De nieuwe Clubman is ruimer dan zijn voorganger. Hij staat namelijk op het nieuwe Mini-BMW-platform, dat veel groter is. Zo is hij 4.253 millimeter lang, wat liefst 27 centimeter meer is dan de huidige generatie. De wielbasis groeit met 10 centimeter, terwijl de koffer een flinke 82 liter groter is. 360 liter biedt hij onder het bagagescherm in vijfzitsopstelling en 1.250 liter met de achterbank in drie delen (40/20/40) neergeklapt.
4 cilinders, 8 versnellingen
De Cooper D-versie krijgt een nieuwe 2.0-diesel met 150 pk. Er is dus (nog) geen sprake van de driecilinderdiesel uit de Hatch. Op benzinevlak neemt hij wel de driepitter met 136 pk over en de Cooper S Clubman behoudt de 2.0-turboviercilinder met 192 pk. Voor het eerst in een Mini kan je in de Cooper D en de Cooper S als optie voor een achttrapsautomaat kiezen.
Aan boord
De nieuweling belooft praktischer te zijn. Zo is achterin instappen eenvoudiger dankzij twee volwaardige deuren achterin en niet langer één, omgekeerd openzwaaiend deurtje rechts. Het chiquere dashboard is gewoon van de jongste Mini overgenomen, wat betekent dat de Clubman recht heeft op alle connectiviteit die BMW te bieden heeft. Hij wordt wel de eerste Mini met (als optie) elektrisch verstelbare stoelen en een kofferklep die zich laat openen door met een voet onder de achterbumper te zwaaien. Op 31 oktober komt hij op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!