In 2015 maakt de Ingenium-motorenfamilie haar opwachting in de gamma's van Jaguar en Land Rover. Die wegen tot 80 kilo minder en zijn er in benzine- of dieselversie. Veel aandacht ging naar het reduceren van de interne wrijving, wat gunstige gevolgen heeft voor de CO2-uitstoot. Alle versies krijgen een turbo, directe injectie met centrale drukgroep, een distributie met variabele sturing en stop-start. De eerste telg van de familie wordt een 2.0-diesel. JLR geeft aan dat de interne wrijving is verminderd met 17 procent in vergelijking met zijn huidige motor. Er komen nog andere configuraties van deze familie van 'compacte' motoren. De ingenieurs hebben het blok 'configureerbaar en flexibel' ontworpen, zodat een breed palet aan cilinderinhouden mogelijk is. En uiteraard zijn de nieuwe motoren compatibel met automatische versnellingsbakken en hybride oplossingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!