De grootste modellen van Ford - Mondeo, S-Max en Galaxy - hebben voortaan recht op twee nieuwe motoren. Op dieselvlak doet de 1.6 TDCi begin 2011 zijn intrede. De viercilinder, die samen met PSA is ontwikkeld, levert 115 pk (85 kW). Deze Euro 5-motor heeft een nieuwe generatie common rail. Hij wordt bovendien met een stop-startsysteem geleverd. Dat levert een normverbruik op van 4,7 l/100 km in de Mondeo (CO2-uitstoo van 125 g/km) en van 5,3 l/100 km (139 g/km) voor de twee eenvolumers.
Daarnaast komt er een Econetic-variant van de Mondeo met dezelfde 1.6 TDCi. Die heeft een manuele zesversnellingsbak met een langere brugverhouding en een koetswerk met een verbeterde stroomlijn. Daardoor daalt het verbruik tot 4,3 l/100 km (CO2-uitstoot van 114 g/km). Aan het andere eind van het gamma heeft de 2.2 TDCi-diesel (200 pk) voortaan recht op een optionele zestrapsautomaat.
De andere nieuwigheid is de vanaf heden verkrijgbare 1.6 EcoBoost. Deze benzineviercilinder levert 160 pk en 240 Nm. Hij is uitgerust met een directe injectie via centraal gemonteerde inspuiters, een turbo met lage inertie en een continu variabele sturing van de nokkenassen. Verder moet ook een stop-startsysteem het verbruik helpen drukken. Zo verbruikt de Mondeo met deze motor 6,4 l/100 km op de normverbruikscyclus (149 g/km), 6,8 l/100 km (159 g/km) in de S-Max en 7,2 l/100 km (167 g/km) in de Galaxy.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!