Je zult je meteen een pak ouder voelen, maar het is al twintig jaar geleden dat Renault de eerste generatie van de Scénic onthulde. Het was een ‘opgeblazen’ Mégane, bedoeld om het gezinsleven te vergemakkelijken. De vierde generatie maakt zich nu klaar om zich te tonen bij de dealers. Voortaan leidt Renault vier afwerkingsniveaus af: Life, Zen, Intens en Bose Edition. De Grand Scénic laat de instapversie Life voor wat het is en begint zijn carrière meteen als Zen. Dat verklaart het grote basisprijsverschil tussen beide koetswerkvarianten: 21.500 euro voor de Scénic en 24.600 euro voor de Grand Scénic. Met gelijke uitrusting en motor blijven de extra kosten voor de 23 bijkomende centimeters en twee zetels achterin binnen de perken: 1.500 euro. Toch bedroeg het verschil bij de vorige Scénic maar 1.000 euro.
7 motoren
Renault biedt de Scénic aan met keuze uit zeven motoren: de TCe 115 en 130 pk als benzine; de dCi 95, 110, 130 en 160 pk als diesel. Logischerwijze krijgt de Grand Scénic de instapdiesel niet onder de motorkap. In beide gevallen zien we een automatische transmissie met dubbele koppeling (EDC met zeven versnellingen) als optie op de dCi 110 (+1.500 euro) en standaard op de dCi 160. De prijs kennen we nog niet, maar Renault biedt binnenkort ook een hybridevariant op basis van de 1.5 dCi 110. Een elektromotor van 48 volt ontwikkelt hier een koppel van 15 Nm om de verbrandingsmotor te ondersteunen tijdens acceleraties en zo het verbruik te beperken. De CO2-uitstoot van de Scénic dCi 110 daalt op die manier van 100 naar 92 g/km.
Rijkelijke standaarduitrusting
Het prijsverschil tegenover de afscheidnemende Scénic varieert naargelang het gekozen uitrustingsniveau. Het is beperkt en zelfs negatief op de instapversie Life (+550 euro als diesel en -500 euro als benzine), ondanks de gevoelig betere standaarduitrusting. Op de Life vinden we bijvoorbeeld al een actieve noodremhulp en een camera die verkeersborden herkent. Vanaf de Zen (een afwerkingsniveau dat vroeger niet beschikbaar was) krijg je een handenvrije toegangskaart, automatische grootlichten en een automatische klimaatregeling met twee zones voor een prijs die schommelt tussen 23.100 (TCe 115) en 25.350 euro (dCi 110). Voor 1.700 euro extra biedt de Intens-afwerking onder meer een parkeerhulp vooraan en achteraan, een vermoeidheidsdetector, een waarschuwingssysteem voor wegmarkeringen, de R-Link 2 met aanraakscherm en navigatiesysteem en een bekleding in stof-ledercombinatie. Hier draait de prijsverhoging tegenover de vorige generatie rond 1.000 euro als diesel en 550 euro als benzine.
Velgen van 20 duim
Om te genieten van de hogere Bose Edition, moet je 1.550 euro bijbetalen tegenover de Intens-afwerking. Maar de basisuitrusting is dan bijzonder uitgebreid voor dit segment. De prijsvork ligt tussen 26.850 euro (TCe 130) en 32.650 euro (dCi 160 EDC). Dat is ongeveer 2.000 euro meer dan voor een Scénic van de vorige generatie met gelijkaardige motor (en opnieuw met minder uitrusting).
Tot slot merken we op dat het nieuwe duo Scénic/Grand Scénic zich onderscheidt door een originele bandenkeuze voor dit segment. Standaard staan alle versies (!) op 20-duimers met grote flanken (195/55 R20). Weinig constructeurs bieden dergelijke banden aan, maar je vindt ze nog relatief gemakkelijk op aankoopsites online voor prijzen van 120 à 160 euro per stuk. Renault biedt de banden ook aan in zijn eigen netwerk (zowel winter- als zomerbanden) voor dezelfde prijzen als die van de huidige 17-duimbanden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!