De vervanger van de Lamborghini Murcièlago komt in 2011 op de markt. We weten zo goed als niets over de nieuweling, maar vandaag hebben de Italianen de nieuwe V12 en bijhorende versnellingsbak onthuld waarmee hij zal worden geleverd. De motor heeft een cilinderinhoud van 6,5 liter en ontwikkelt liefst 700 pk (525 kW) bij 8.250 o/m en 690 Nm bij 5.500 o/m. Hij wordt gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met de naam ISR (Independent Shifting Rod) die volgens Lamborghini nog sneller zou schakelen dan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.
Om het gewicht te reduceren, zijn het motorcarter en de cilinderkop (met vier kleppen per cilinder) gemaakt in een aluminium-siliciumlegering. De korte slag van de zuigers vermindert de wrijving en verhoogt de spontaniteit bij hoge toerentallen. Verder hebben de ingenieurs gesleuteld aan de inlaat, de warmtehuishouding van de motor en de smering via droog carter. De geluidsingenieurs hebben aan de uitlaat gewerkt om bij lage toerentallen een beschaafd gegrom te garanderen, dat dan overgaat in een hoog geschreeuw wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt.
De gerobotiseerde ISR-versnellingsbak die aan de V12 wordt gekoppeld, doet in zijn werking enigszins denken aan een overbrenging met dubbele koppeling. De tandwielen zijn niet in serie geplaatst zoals bij een traditionele overbrenging, maar parallel: wanneer één tandwielarm is aangekoppeld, staat een volgende al klaar om de volgende versnelling in te leggen. Daardoor zou het schakelen dubbel zo snel gaan als met een DSG-overbrenging, zo belooft Lamborghini. De constructeur is bovendien erg trots op het compacte formaat en het lage gewicht (79 kilo) van zijn ISR.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!