Samen met Renault, Mitsubishi en Daimler (Smart) is Nissan een van de eerste massaconstructeurs die zich stort op de markt van de volledig elektrische auto's. Zijn auto zonder uitlaat, de Leaf (het blad van een boom) pakt uit met een exclusief design. Volgens de constructeur zou hij echter vooral een betaalbaar prijskaartje kunnen voorleggen. Volgens marktstudies zou 70 procent van de dagelijkse verplaatsingen per auto binnen het rijbereik van 160 kilometer van de Leaf vallen. Bovendien zou de auto op 30 minuten tijd snel opgeladen kunnen worden tot 80 procent van zijn capaciteit. Met een stopcontact van 200 volt duurt het volledig opladen van de lithium-ionbatterijen onder de vloer 8 uur.
De Nissan Leaf werd afgelopen zondag getoond in Yokohama (Japan). Deze vijfzitsberline zonder verbrandingsmotor zal vanaf eind 2010 worden aangeboden op de Japanse, Amerikaanse en Europese markten. Om de bestuurder van de Leaf te helpen heeft Nissan het IT-systeem ontwikkeld. Dat staat continu in verbinding met een gegevenscentrum en biedt hulp, informatie, ondersteuning en verstrooiing. Het kan onder andere de navigatie aanpassen aan het rijbereik en beschikt over een database van beschikbare herlaadpunten. En via je gsm kan je de airco en de herlaadfuncties voorprogrammeren en bedienen. Wanneer de auto is aangesloten aan het stroomnet kan hij de daluren afwachten om zijn batterijen op te laden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!