Voor de aandrijving van zijn nieuwe Micra, die voortaan in Frankrijk wordt gemaakt en niet langer in Indië, is Nissan gaan graven in de organenbank van partner Renault. Door zijn nieuwe formaat en zijn positionering, die meer veelzijdig moet zijn, was de Micra daarom al van bij zijn lancering beschikbaar met een dieselmotor (1.5 dCi 90). Op benzine vonden we tot nog toe de niet minder bekende turbodriecilinder TCe 90, die ook van Renault komt. Als instapversie had Nissan gemeld dat er een atmosferische 1.0-driecilinder van 71 pk (95 Nm) zou komen. Die is vanaf nu officieel verkrijgbaar. Hij presteert eerder matig: 0 naar 100 km/h in 16,4 seconden en een topsnelheid van 154 km/h. Maar hij biedt wel een meer interessante instapprijs voor wie weinig kilometers rijdt of wie in de stad woont. De CO2-uitstoot ligt tussen de 103 en de 108 g/km.
1.000 euro minder dan TCe
In de praktijk betekent dit dat de showroom uitrijden met een Micra je 1.000 euro minder kost dan met de turbodriecilinder: 15.190 euro in plaats van 16.190 euro in het niveau Visia+. Bovendien maakt deze motor een basisprijs mogelijk van minder dan 14.000 euro omdat hij beschikbaar is in de kaalgeplukte instapversie Visia, die enkel met die motor verkrijgbaar is. Wie meer uitrusting wil, kan de 1.0 met 71 pk ook bestellen als Acenta (15.990 euro). De rijkelijker uitgeruste N-Connecta en Tekna zijn echter niet beschikbaar op deze basismotor. We wachten wel nog steeds op de eveneens bij de lancering beloofde automatische versnellingsbak (een CVT) en motorversies met meer pit. Geduld…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!