Hoewel deze merkwaardige kruising tussen diverse segmenten een concept-car zou kunnen zijn, gaat de Nissan Murano CrossCabriolet wel degelijk in productie. Hij vermengt elementen van een SUV met die van een cabriolet. Om van de Murano een open vierzitter te maken, zijn de B-stijlen verwijderd omdat de cabrio maar twee (nieuw ontworpen) deuren heeft, tegenover vier voor de SUV. Om de stijfheid op peil te houden, zijn de voorruitstijlen verstevigd.
De stoffen kap heeft een klein extra ruitje boven de achterruit. Daardoor zou het ruimtegevoel aan boord met gesloten dak moeten vergroten. Het openen en sluiten gaat volledig elektrisch en de ingenieurs benadrukken dat veel aandacht ging naar het zo compact mogelijk houden van de weggeplooide kap. Toch verliest de koffer meer dan een derde van zijn laadvermogen: van 350 liter met het dak dicht krimpt die tot 215 liter wanneer voor openluchtplezier wordt gekozen. Een automatische rolbeugel moet de passagiers beschermen bij een eventuele koprol.
Op technisch vlak verschilt de Murano CrossCabriolet relatief weinig van de SUV. Hij wordt aangedreven door dezelfde 3.5-V6 met 268 pk, die is gekoppeld aan een CVT-automaat. Vierwielaandrijving is standaard. ook de bestuurdersstoel en het interieur zijn overgenomen van de SUV. Zijn carrière gaat van start aan het begin van 2011, maar dan enkel in Noord-Amerika. Of hij later ook naar Europa komt, is nog onbekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!