Nissan draagt zorg voor zijn crossover, de Qashqai, wat logisch is: het model zorgt voor een groot deel van de verkopen van het merk. De alliantie met Renault brengt de nieuwe 1.3 TCe-benzinemotor met zich mee, met directe injectie en een partikelfilter. De motor vervangt de oude 1.2 en 1.6. Hij kan gekoppeld worden aan een handbak met 6 versnellingen, maar ook met de EDC-bak van Renault, een robotbak met dubbele koppeling en 7 verzetten. Een verschil met de gewoonlijke CVT-bakken van Nissan. Nog een voordeel van deze nieuwe mechaniek: langere onderhoudsintervallen en een lagere CO2-uitstoot.
140 of 160 pk?
Deze nieuwe 1,3 liter-motor is beschikbaar in drie versies: 140 pk met een manuele zesversnellingsbak, 160 pk met dezelfde handbak en 160 pk met de EDC-bak met dubbele koppeling. De minder krachtige motor levert een koppel van 240 Nm, terwijl de krachtigste motor met handgeschakelde bak 260 Nm levert en de EDC zelfs 270 stuks. Het verbruik en de uitstoot liggen respectievelijk tussen de 5,1 en 5,8 l/100 km (WLTP), en 121-131 g/km CO2.
Geëvolueerde Nissan Connect
De meer geavanceerde NissanConnect moet de relatie tussen de bestuurder en zijn voertuig verbeteren. Het biedt voordelen zoals een naadloze en intuïtieve integratie van de smartphone met het voertuig, en het downloaden van kaartupdates en live software (OTA). Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard voor alle niveaus, behalve voor Visia op instapniveau. Gebruikers worden aangemoedigd om een gloednieuwe app, Door to Door Navigation, op hun smartphone te installeren om de verbeterde functies te ontgrendelen. De nieuwe NissanConnect is ook uitgerust met TomTom Premium Traffic, dat zeer nauwkeurige real-time verkeersinformatie biedt om reistijden te optimaliseren. De vanafprijs ligt op €23.990.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!