De derde generatie van de Nissan X-Trail is zopas onthuld in Frankfurt. Zijn trekken doen meer denken aan die van een straatgerichte SUV dan aan een echte terreinwagen. Het design is bewust geïnspireerd op dat van de Qashqai en de Murano. Net zoals zijn voorganger is de X-Trail verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving. Ondanks de stijlverandering ontkent hij niet dat zijn voorgangers een echte terreinroeping hadden. Zijn elektronische vierwielaandrijving 'All Mode 4x4' werkt in drie stappen: voorwielaandrijving, Auto of permanente vierwielaandrijving met een geblokkeerd middendifferentieel. In de stand Auto verdeelt het systeem het koppel tussen beide assen met de mogelijkheid om tot 80 km/h in 4x4 te rijden.
De Japanse constructeur rust de X-Trail uit met een batterij aan veiligheidssystemen die worden samengevat als een 'beschermingsbumper'. Zo kan de SUV rekenen op drie nieuwe hulpsystemen: Active Ride Control, Active Engine Brake en Active Trace Control. Het eerste systeem 'leest' de weg en bereidt de schokdemping voor op wat komt. Het tweede past het motortoerental in bochten en bij het remmen aan om de remmen te ontlasten. En het derde kan elk wiel onafhankelijk afremmen om onderstuur in te dijken.
In het interieur is voortaan plaats voor twee extra noodzitjes, zodat je met zeven kan vertrekken. Onder de bergvakken vinden we onder meer een doos waar je een tablet in kan verbergen. Uiteraard staat ook connectiviteit op het programma, met een navigatiesysteem met Google-diensten. Over de motoren laat Nissan nog niets los. Deze auto, die op sommige markten Rogue heet, wordt gebouwd in negen fabrieken wereldwijd. In juli 2014 komt hij op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!