De VW e-Up was er een tijdje als elektrische Seat Mii, nu is het de beurt aan het Spaanse submerk Cupra om een elektrische Volkswagen te klonen. De technische basis is zowat identiek, maar de aankleding van de Cupra Born oogt een stuk sportiever dan die van de VW ID.3. Opvallend: De Curpa Born werd in 2019 gepresenteerd op het Autosalon van Genève (GIMS) als de Seat El Born Concept.
De Cupra Born bouwt op het modulaire MEB-platform van de VW-groep, waarop ook de Audi Q4 E-Tron en Skoda Enyaq iV bouwen. En ook de elektromodules kwamen we eerder tegen. De voorlopig enkel met achterwielaandrijving te verkrijgen Cupra Born kan je krijgen met een vermogen van 150, 204 en 231 pk, in dat laatste geval moet je dan opleggen voor de e-Boost. Je kan ook bijbetalen voor extra rijbereik, via het optionele Range-pakket dat de batterij van 58 kWh vervangt door een exemplaar van 77 kWh.
Autonomie?
De krachtigste variant van de Cupra Born, de 231 pk sterke versie met e-Boost, sprint in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt ongeveer 420 kilometer uit zijn accupakket van 58 kWh. Als je voor het Range-pakket opteert, dan vraagt de spurt 7 seconden, maar geraak je wel tot 540 kilometer ver op een batterijlading. Bij Cupra maken ze zich sterk dat de autonomie in geval van zowat exclusief stadsgebruik tot 780 kilometer kan reiken.
Nu zullen de meeste klanten wellicht voor de minder krachtige variante van de Cupra Born kiezen. De 150 pk sterke basisversie sprint in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u en houdt het bij een batterijpakket met een capaciteit van 45 kWh, goed voor een autonomie van 340 kilometer. De 204 sterke variant heeft aan 7,3 secodnen genoeg om vanuit stilstand naar 100 km/u te snellen, gebruikt een batterij van 58 kWh en geraakt dik 400 kilometer ver.
Sportiever?
De looks van de 4,3 meter lange Cupra Born vallen op, met de inmiddels typische designtrekjes waarmee we het Seat-submerk associëren. Denk aan de koperen details en de desgewenst matte laktinten. Om die sportievere koetswerkaankleding om te zetten in een atletischer rijgedrag, zegent Seat de Dynamisch Chassis Control van de elektrische Cupra Born met een dynamische Cupra-modus. Of dat dan ook in een strakker rijgedrag resulteert, moet nog blijken.
Ook binnenin de Cupra Born vallen de overeenkomsten met de elektrische ID-modellen van Volkswagen op. Natuurlijk zien het dashboard, de middenconsole en de bekleding van de deurpanelen er niet helemaal hetzelfde uit, maar de gelijkenissen zijn wel haast groter dan de verschillen. Het infotainmentsysteem is qua software en dus qua mogelijkheden zowat identiek, hetzelfde geldt voor snufjes als het head-updisplay met al een stukje virtuele realiteit en aanverwante hypes. Het centrale scherm komt in elk model met een diameter van 12 duim, met de My Cupra-app kunnen een aantal functies van de auto ook vanop afstand (via de telefoon) worden bediend. Het laadvolume van de koffer bedraagt 385 liter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!