UPDATE: Amper 2 weken na zijn officiële onthulling is de Donkervoort F22 reeds uitverkocht. Alle 75 voorziene exemplaren zijn de deur uit.
UPDATE 2: Om aan de aanhoudende vraag te voldoen, heeft Donkervoort besloten het productieaantal van de F22 op te trekken tot 100 exemplaren.
Ook de Donkervoort F22 staat voor compromisloze sportiviteit. Daarbij verwijdert de Nederlandse sportwagenbouwer zich steeds verder van de Lotus Seven waarmee het allemaal begon. Het 4 meter lange en 1,9 meter brede koetswerk behoudt zijn sigaarvorm met naast het koetswerk geplaatste voorwielen, maar verder gaat het lijnenspel zijn eigen weg.
De Donkervoort F22 maakt gebruik van een Twin Targa-dakconstructie, waarbij twee uitneembare panelen gecombineerd worden met een eveneens te verwijderen T-bar. Die passen netjes in de koffer, zodat je ook onderweg kan beslissen om topless verder te rijden. Die bagageruimte heeft een volume van 298 liter en valt dus onder de noemer "best bruikbaar".
Meer comfort
De Donkervoort F22 heeft niet alleen een slimmere dakconstructie en een grotere koffer dan de GTO die hij opvolgt, maar komt ook met een ruimer interieur. De aankleding blijft minimalistisch, maar gaat technologische snufjes niet langer uit de weg. De Donkervoort F22 beschikt niet alleen over een digitale tellerpartij, maar ook over een iPad Mini die als multimediamodule fungeert.
De bestuurder van een Donkervoort F22 hoeft zijn handen nauwelijks van het stuurwiel weg te halen, want zowat alle functies kan je bedienen via het multifunctionele sportstuurtje. Het gulle gebruik van aluminium en koolsofvezel drukt het gewicht tot 750 kilogram.
Audi-power
De Donkervoort F22 grijpt naar het 2.5 TFSI-blok van Audi-makelij. Voor de gelegenheid werd de drukgevoede vijfpitter opgevoerd naar een vermogen van 500 pk en een maximaal koppel van 640 Nm. Die power wordt op de achterwielen gezet via een manuele vijfversnellingsbak met rev-matchingtechnologie. Een mechanisch sperdifferentieel en een instelbare tractiecontrole steken een handje toe.
De Donkervoort F22 heeft aan 2,5 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten. En aan 7,5 seconden om vanuit stilstand naar 200 km/u te snellen. Om daarna door te razen naar een topsnelheid van 290 km/u. Om dat prestatiepotentieel zo efficiënt mogelijk te kunnen benutten, zegent Donkervoort de F22 met een actieve ophanging die de rijhoogte met 3,5 cm kan verhogen of verlagen. De Nederlanders beloven laterale g-krachten tot 2,15 kilogram.
Prijs?
De vanuit Lelystadt opererende constructeur plant een oplage van 75 exemplaren. Aan elke Donkervoort F22 hangt een prijskaartje van 240.000 euro. Misschien leuk om weten: de F22 is genoemd naar de in 2022 geboren Filippa Donkervoort.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!