De Adam, die werd ontwikkeld onder codenaam Junior, maakt zijn debuut op het salon van Parijs, eind september. Met een lengte van nauwelijks 3,70 meter neemt hij concurrenten als de Fiat 500 en zelfs de Mini of Audi A1 in het vizier. Dwars voorin zitten de uit de Corsa bekende benzineviercilinders van 1,2 en 1,4 liter, met 85 en 100 pk. Een dieselmotor moeten we niet verwachten, maar vanaf volgend jaar heeft hij wel recht op driecilinders van een nieuwe motorengeneratie, een 1.0 met 75 pk en een 1.2 met 105 pk.
In profiel valt de Adam op door de chroomstrip die de daklijn benadrukt en die eindigt in de C-stijl ter hoogte van de gordellijn. Op de flanken wisselen holle en bolle vlakken elkaar af. De Adam wordt aangeboden in drie uitrustingsniveaus met de opvallende namen Glam, Jam en Slam, maar het hoofdkenmerk van de kleine Opel wordt personalisering. Daarom zal hij bijvoorbeeld een veel breder kleurenpalet aanbieden dan de Corsa. Zijn dak, dat als optie panoramisch kan zijn, kan in koetswerkkleur worden gespoten, maar zwart of wit is ook mogelijk. Daarnaast biedt Opel een erg breed velgengamma aan.
Ook binnenin zal aankleding op maat het devies zijn. Met enige inschikkelijkheid van de voorste inzittenden vinden vier volwassenen plaats in de Adam en de kofferruimte blijft vrij klein. Uiteraard kan de achterbank worden neergeklapt. De kleine stadsauto kan met alle technologische snufjes worden besteld die Opel op zijn grotere modellen aanbiedt, genre spoorassistentie, dodehoekcontrole, verkeersbordherkenning, een automatische noodremhulp en - last but not least - alle mogelijke vormen van connectiviteit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!