De Opel Astra GTC, die deze herfst in de toonzalen verwacht wordt, heeft geen enkel koetswerkelement gemeen met de vijfdeursberline, met uitzondering van de buitenspiegels en de antenne. Het onderstel is ook anders. Vooraan is de ophanging complex; de McPherson-structuur werd verbeterd met de zogenoemde HiPerStruts van de Insignia OPC. Die bieden meer grip in de bochten en beperken de koppeleffecten in het stuur. Opel zegt dat deze oplossing, die de druk op de zijkant van de banden vermindert, overigens grotere velgenmaten mogelijk maakt. Achteraan vinden we ook hier een Watt-parallellogram wordt, net als op alle andere Astra's.
De GTC staat 15 millimeter lager dan de vijfdeurs. De wielbasis werd met 10 millimeter verlengd, terwijl de spoorbreedte vooraan en achteraan groter geworden is. Ondanks zijn lijn blijft de coupé een vijfzitter. Het koffervolume bedraagt 370 tot 1.235 liter. Net als op de vijfdeurs zijn ook op de Astra GTC nieuwe technologische snufjes beschikbaar, zoals de weergave van snelheidsborden, de adaptieve koplampen, de automatische grootlichten en spoorassistentie.
Onder de kap vinden we in eerste instantie drie benzinemotoren en één diesel. De 1.4-turbo met stop-startsysteem is er met 120 of 140 pk. Het andere benzineblok is een 1.6-turbo met 180 pk. De herziene 2.0 CDTI-turbodiesel krijgt 165 pk en wordt uitgerust met een partikelfilter en een stop-startsysteem. Alle motorversies zijn gekoppeld aan een manuele zesbak. De Opel Astra GTC zal voorgesteld worden op het salon van Frankfurt halverwege september. De constructeur zal er ook andere en krachtigere motoren onthullen. De vanafprijs bedraagt 21.250 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!