In 2010 vierde Pagani de 50ste verjaardag van de Italiaanse luchtmacht met de Zonda Tricolore, nu tien jaar later is het aan de Huayra om de 60ste verjaardag op te leuken. De Tricolre is wat minder extreem dan de hardcore Imola, maar blijft een ode aan ingenieuze aerodynamica en splijtende prestaties. De centraal gemonteerde V12-biturbo van AMG-makelij ontwikkelt nu een vermogen van 828 pk, terwijl het maximumkoppel 1.100 Nm bedraagt. Die power wordt nog steeds op de achterwielen gezet via een sequentiële zevenversnellingsbak.
Het koetswerk van de Pagani Huayra Tricolore is geïnspireerd door de Aermacchi MB-339 P.A.N, een beweeglijk jachtvliegtuig dat door de Italiaanse luchtmacht gebruikt wordt. Om de aerodynamische efficiëntie te optimaliseren, krijgt de supersportwagen een herziene voorpartij met grotere splitter en gemodificeerde voorbumper met verse luchtkanalen voor een betere werking van de intercooler. Ook de luchtinlaat krijgt een nieuw ontwerp, achteraan combineert de Tricolore een grotere spoilersectie met een radicalere diffusor. Let ook om de zogeheten pitotbuis, een instrument dat jachtvliegtuigen gebruiken om onder meer hun snelheid te meten.
That's amore
Met die Tricole-benaming knipoogt Pagani uiteraard naar de Italiaanse vlag Nu kleurt het koetswerk rood, wit noch groen, want deze Huayra hult zich in blauw getint carbon. De specifieke velgen dragen een turbinedesign, een zoveelste verwijzing naar de wereld van de luchtvaart. Hetzelfde verhaal binnenin, waar blauwe onderdelen dansen met Italiaanse vlaggetjes en met materialen die eigenlijk ontwikkeld zijn voor de ruimtevaart. Voor de Rayban moet je zelf zorgen.
De prijs? Een Huayra is sowieso geen weggevertje, maar deze tot 3 exemplaren gelimiteerde Tricolore is nog wat duurder. Pagana vraagt 5,5 miljoen euro per stuk. Zonder lokale belastingen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!