Jaguar stelde vorig jaar een E-Type voor die door zijn afdeling Classic Works was omgebouwd tot een elektrische auto. De positieve feedback motiveerde de constructeur om het model klaar te stomen voor productie. De gespecialiseerde teams uit Coventry bieden twee oplossingen aan: een “nieuwe” elektrische E-Type op maat, of techniek uit de I-Pace inbouwen in een bestaande klassieke E-Type. Die laatste oplossing is zelfs omkeerbaar zodat de auto terug naar zijn oorspronkelijke toestand kan worden gebracht.
Even groot, even zwaar
De batterij van 40 kWh van de E-Type Zero weegt even veel als de XK-zescilindermotor die normaalgezien in de E-Type ligt. Het pack heeft zelfs dezelfde afmetingen en past dus onder de motorkap. De elektromotor en reductiebak zitten er net achter, op de plaats van de versnellingsbak. De ombouw vergt een nieuwe transmissiearm om het koppel naar het differentieel en de eindoverbrenging te versluizen. Jaguar geeft nog geen vermogen op, maar de conceptcar uit 2017 trok op van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden. De productieversie krijgt een rijbereik van 270 kilometer en herladen duur 6 tot 7 uur.
Bijna onzichtbaar
Verder onderscheidt de E-Type Zero zich door zijn led-koplampen. Op de middenconsole kan als optie een multimedia-aanraakscherm worden geplaatst. Verder blijft alles zoals het vroeger was. Omdat de elektrische ombouw het gewicht en formaat van de verbrandingsmotor min of meer kopieert, moest aan het chassis niets worden veranderd. Het rij- en remgedrag zouden dus vergelijkbaar moeten zijn met wat de originele E-Type bood. De constructeur geeft tot slot nog aan dat wie geïnteresseerd is in het model zich zo snel mogelijk moet aanmelden bij Jaguar Classic.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!